
B Works: Prava duljina lanca za gravel, cestovne i MTB bicikle
20.02.25 08:05 12025-02-20T08:05:00+01:00Text: Der Baranski (Prevedeno od AI)Fotografije: Der BaranskiUpute za savršeni lanac. Odabir proizvoda, optimalna duljina i strogo povjerljivi profesionalni savjeti za sve vrste bicikala i proizvođače grupa!20.02.25 08:05 482025-02-20T08:05:00+01:00B Works: Prava duljina lanca za gravel, cestovne i MTB bicikle
20.02.25 08:05 482025-02-20T08:05:00+01:00 Der Baranski (Prevedeno od AI) Der BaranskiUpute za savršeni lanac. Odabir proizvoda, optimalna duljina i strogo povjerljivi profesionalni savjeti za sve vrste bicikala i proizvođače grupa!20.02.25 08:05 482025-02-20T08:05:00+01:00Tri najčešća pitanja koja završavaju u mom inboxu:
#1 "Mora li to s voštanjem lanca stvarno biti?"
#2 "Koji je pravi lanac za moj bicikl?"
#3 "I koliko dug mora biti novi lanac?"
Dok se na prvo pitanje može kratko i jasno odgovoriti s "naravno da mora", za druga dva treba malo više vremena, a standardni odgovor na početku glasi "to ovisi". Ali ne brini, definitivno mogu unijeti malo svjetla u tamu.
Nemoj se obeshrabriti ako tema na prvi pogled zvuči komplicirano. Vodit ću te korak po korak (naravno, virtualno) i razjasniti misterij za tebe.
A ako želiš to napraviti kako treba, naravno da nema ništa bolje od voštanog lanca - na primjer, s jednim iz mog derbaranski.shop.
Isto isto, ali drugačije
Osim grupe mjenjača, postoji čitav niz drugih faktora koji utječu na vaš setup:
► Cestovni bicikl, gravel bicikl, MTB hardtail ili potpuno amortizirani "kauč"?
► Koji zupčanici se okreću sprijeda? Kako izgleda prijenos na kazeti? I je li kavez stražnjeg mjenjača standardan ili "na steroidima" (npr. CeramicSpeeds OSPW)?
► Volite li često mijenjati između jednostrukog i dvostrukog lančanika ili eksperimentirati s prijenosima na kazeti poput DJ-a sa svojim trakama?
► Ovisno o veličini okvira i eventualno kotača, duljina stražnje vilice može varirati – a s time i potrebna duljina lanca.
Obično je dovoljna grupa s prijenosom kako bi se barem odredilo treba li Shimano lanac s 116 ili 126 karika, ili SRAM lanac s 114, 120 ili 126 karika. Ovi brojevi označavaju broj karika ili "linkova", a u većini slučajeva vrijedi: "Vjerojatno će trebati nešto skratiti." Ali zašto uopće skraćivati?
Kod prve montaže od strane proizvođača, lanci se isporučuju kao metraža. U proizvodnji je točno definirano na koju duljinu lanac – ovisno o veličini i specifikaciji – mora biti izrezan. To ima prednost da ne nastaju nepotrebni dijelovi koji bi se morali zbrinuti. Krajnji korisnici, s druge strane, dobivaju standardizirane duljine lanaca, pa je skraćivanje obično neizbježno. To nije veliki problem, ali oprez: Jednom uklonjene, karike se ne mogu jednostavno ponovno spojiti. Stoga vrijedi pravilo: bolje tri puta izmjeriti nego dva puta rezati!
Postoje dva načina za određivanje ispravne duljine lanca.
Opcija broj jedan zvuči tako jednostavno kao i logično: Treba se orijentirati prema duljini lanca koji je proizvođač ugradio. Ako je dosad sve dobro funkcioniralo, to je najočitiji izbor. No, to ne mora uvijek biti savršeno rješenje – na primjer, ako je već postojao neki problem ili ako je u međuvremenu nešto promijenjeno. Primjerice, kazeta bi mogla biti zamijenjena s 11-30 na 11-34 zubaca ili bi mogla biti ugrađena stražnja mjenjačka klatna s velikim kotačićima i duljom klatnom. Na prvi pogled to bi moglo izgledati kao da odgovara, ali vrijedi pogledati mjenjač u ekstremnim prijenosnim omjerima poput 54/34. Ako stoji gotovo vodoravno i na rubu je pucanja, nešto definitivno nije u redu. Oprez je potreban već kod postupnog prebacivanja u više brzine – prekratki lanac često se manifestira akustički kroz zveckanje.
Jednom sam zaista bio s prijateljem na terenu kada je naknadno ugrađeni lanac bio prekratak – to je završilo masakrom mjenjača zajedno s puknućem žbica. Zvuči glupo, ali tko podmazuje lance i čuva ih skupljene u kutiji, trebao bi prije montaže obavezno provjeriti duljinu. Jednostavno postavite stari i novi lanac jedan pored drugog kako biste izbjegli takve pogreške. Ipak, vrijedi pravilo: uvijek brojite karike! Jer, ovisno o trošenju i istezanju, lako se može pogriješiti.
Sljedeći pregled dobro prikazuje koliko veličina kazete i stražnji mjenjač utječu na duljinu lanca. To uvijek treba imati na umu kod preinaka – i ne zaboraviti kod bicikala s punim ovjesom: lanac se „isteže“ kada stražnji dio bicikla ulazi u suspenziju.
Krenimo s Shimanom
Za početak, prikladan citat Japanaca: "Zato nije moguće dati univerzalan odgovor za određivanje duljine lanca!" Ovisno o grupi prijenosa ili tipu stražnjeg mjenjača, oni daju cijeli niz preporuka:Važno kod ovog pristupa: Lanac se za ovu svrhu mora postaviti na najveći lančanik i najveći zupčanik, ali još ne smije biti provučen kroz stražnji mjenjač. Nakon toga dodaje se nekoliko karika lanca kako bi se osigurala sigurnost. Što je veći raspon kazete, to se više karika dodaje - počinje s dvije, a može se proširiti na čak šest karika.
Mali izlet: Uvijek se isplati obratiti pažnju na malu vodilicu na stražnjem mjenjaču i pravilno provući lanac. Primjer iz prakse: Jedan suvozač je to pogrešno montirao i – stoički kako je bio – jednostavno čekao dok se taj mali dio sam nije izbrusio. Nakon nekoliko tjedana stvarno je uspjelo. A Christoph Strasser je tako jednom vozio kroz Italiju. Može se tako, ali ne mora, iako naravno treba imati hrabrosti priznati tako nešto i nakon 775 kilometara svejedno pobijediti. Marginalni dobitci ipak su nešto drugo.
Pažnja
Obratite pažnju kod potpuno ovješenih bicikala (Fullys) da lanac u poziciji veliki lančanik / najveći zupčanik i pri potpuno stisnutom amortizeru još uvijek ima dovoljno slobodnog prostora. U suprotnom, pri prvom potpunom sabijanju na terenu dolazi do snažnog "peng" - i lanac puca. O tome postoji vrlo ilustrativan video od prijatelja iz bike-components:
SRAM
SRAM praktično nudi razne videozapise ovisno o vrsti bicikla.
Uz to, tu je i kalkulator, u koji se mogu unijeti različiti parametri – i koji zatim izbacuje točnu duljinu lanca.
Usput: Sve Flattop cestovne lance Amerikanaca već su prikladne i za 12-brzinske i za 13-brzinske grupe – to već dugo nije bilo slučaj. 13-brzinske kazete trenutno od SRAM-a postoje samo za gravel-bicikle, a odgovarajući dijelovi dolaze pod nazivom XPLR, no s dvanaest zupčanika sigurno neće stati ni na MTB ni na cestovnim biciklima.
Mala misaona igra u smjeru 13-brzinske TT-grupe s uključivanjem XPLR dijelova već se duže vrti u glavi – nedostaje samo okvir za kronometar s UDH nosačem mjenjača uz sitnice.
SRAM Red AXS Road
MTB je nach 1-, 2- oder 3-fach Schaltung
Gravel/XPLR
Ove 12-/13-brzinske lančane prijenosnike sada nudim u dvije varijante u derbaranski.shop:
► Podešene s Molten Speed Wax voskom.
► Ekskluzivno i dostupno samo kod mene: s Dry Fluid Formula S Chain Ceramic vrućim voskom zajedno s dodatnim mazivom.
Završni savjeti za preživljavanje
Bez obzira o kojem se biciklu radi – za takve slučajeve preporučuje se uporaba spojnih karika za lance koje se mogu višekratno koristiti. Na primjer, one od YBN-a, koje nudim u svojoj trgovini. S druge strane, spojne karike od Shimana i SRAM-a službeno bi se trebale koristiti samo jednom – i kako su pametno smišljene, preporučuju zamjenu svaki put. Usput, odnedavno imam u ponudi i YBN spojne karike za Flattop lance.
A kako to radim na svojim biciklima – i zašto ponekad drugačije od preporučenog?
Na biciklima s prednjim mjenjačem volim lanac ostaviti što duljim. Razlog: želim imati maksimalnu fleksibilnost kod zupčanika i kazete te se ne želim ograničiti na određeni omjer zbog duljine lanca. Komponente mijenjam jednostavno prečesto.
Kod prve montaže postavljam lanac sprijeda na mali zupčanik i straga na najmanji lančanik s 11 zuba. Pri tome samo lagano zatežem stražnji mjenjač. Na taj način lanac ne visi u ovom „najnepovoljnijem“ prijenosu, kojeg ionako rijetko koristim. Istovremeno ostaje dovoljno prostora sprijeda – na velikom zupčaniku i „spasonosnom prstenu“ s lančanikom od 30 ili čak 34 zuba (sve Shimano!) – bez oštećenja.
Ako se ne može prebaciti: Deaktivirao sam sve Synchro-Shift i slične Di2 pomoćne sustave. Namjerno želim sam odlučiti kada će se prednji mjenjač pomaknuti – a kada neće. Pogotovo s lančanikom od 34 zuba, mnoge uspone mogu savladati na velikom zupčaniku bez prebacivanja na mali (barem ovdje na sjeveru). Srdačan pozdrav mojim kritičarima iz Allgäua s genima penjača – volim vas sve.
Slično je i s mojim biciklima za kronometar, koji sprijeda ionako imaju samo jedan prilično veliki zupčanik. Oni gotovo uvijek imaju ugrađen poseban stražnji mjenjač koji u kombinaciji zahtijeva dulji lanac. Klasik: 58 zuba sprijeda, 11-30 zuba straga, uz OSPW kavez stražnjeg mjenjača. Kod mene uvijek odgovara originalna duljina lanca od 116 karika. Na taj način stražnji mjenjač ostaje pod napetošću na 11 zuba, a na 30 zuba ima još dovoljno rezerve – bez da stoji vodoravno ili proizvodi buku.
Marginalni dobici
Još jedna prednost za sve "Marginal Gainere": barem teoretski, manja napetost lanca također rezultira manjim trenjem. Upravo zbog toga OSPW kavezi CeramicSpeeda imaju dvije do četiri rupe za prihvat opruge napetosti stražnjeg mjenjača. Ja uvijek biram - točno - jednu od donjih rupa s manjom napetosti. To je potpuno drugačiji svijet u usporedbi sa serijskim rješenjem Shimanoa. Za veću napetost prikladne su gornje rupe.
Inače, to preporučuje i Dennis Løh iz CeramicSpeeda, koji se zapravo brine o profesionalcima - a kojem svojim suzdržanim načinom volim ići na živce kada želim nešto točno saznati. Mange tak na ovom mjestu za strpljenje u Holstebrou!
Izvadak iz CeramicSpeed priručnika: "Obratite pažnju na četiri postavke napetosti opruge na OSPW kavezu: od H (visoko) do L (nisko). Postavka napetosti L smanjuje kako napetost lanca, tako i trenje, no može dovesti do blago smanjenih performansi prebacivanja. Postavka napetosti H pruža najbolje performanse prebacivanja, ali povećava trenje u usporedbi s nižim postavkama napetosti.
Za mješoviti teren (šljunak/šoder) ili ciklokros utrke odaberite rupu za napetost opruge pored H (druga najviša napetost) i umetnite kraj opruge dok se ne zakači."
Kako bi sve to funkcioniralo i kako bi lanac ostao na mono lančaniku, u većini slučajeva koristim lančanike od Garbaruka. Njihovi zubi su 40% dulji od konkurencije - jasna prednost. Sve ostale lančanike bez prednjeg mjenjača mogu preporučiti samo u kombinaciji s hvatačem lanca!
Ako mijenjam prijenos ovisno o ruti, uvijek se isplati obratiti pažnju na duljinu lanca. Kod 60-tog ili većeg pogonskog zupčanika ili veće raspršenosti na kazeti - primjerice od 11-34 kod Shimano ili čak od 10-28 do 10-36 kod SRAM - to postaje još važnije. Stoga uvijek imam unaprijed pripremljene lance s više ili manje od 116 karika u svom alatu.
Zaključak: S pravom metodom do optimalne duljine lanca!
Idealna duljina lanca ovisi o mnogim čimbenicima, ali uz gore navedene savjete, videozapise i alate pronaći ćeš idealnu postavku za svoj bicikl.
Imaš li još pitanja? Napiši mi komentar ispod ili posjeti moju trgovinu - rado ću ti pomoći!
Isto isto, ali drugačije |
Postoje dva načina za određivanje ispravne duljine lanca. |
Pažnja |
Završni savjeti za preživljavanje |
Marginalni dobici |