
Gravel biking v Dachstein Salzkammergut
29.08.24 09:13 1792024-08-29T09:13:00+02:00Text: NoMan (Preložené AI)Fotografie: Erwin HaidenPo stopách soľných pirátov a cez najstrmšie vrcholy Gosautalu. Objavné jazdy riadené dropbarom medzi Hallstätter-, Gosau-, Traun- a Offensee s dramatickou krajinou a historickým nádychom.29.08.24 09:13 3422024-08-29T09:13:00+02:00Gravel biking v Dachstein Salzkammergut
29.08.24 09:13 3422024-08-29T09:13:00+02:00 NoMan (Preložené AI) Erwin HaidenPo stopách soľných pirátov a cez najstrmšie vrcholy Gosautalu. Objavné jazdy riadené dropbarom medzi Hallstätter-, Gosau-, Traun- a Offensee s dramatickou krajinou a historickým nádychom.29.08.24 09:13 3422024-08-29T09:13:00+02:00„No tak, smer Mordor s vami!“ Usmievajúc sa nás Erwin posiela, kamera pripravená, pohľad smerom po prúde rieky; tam, kde sa mohutné skalné steny zužujú do úzkeho priechodu, ku ktorému sa váhavo kľukatá štrková cesta blíži.
Pod našimi pneumatikami škrípe štrk, nad našimi hlavami sa čoraz menší viditeľný výrez oblohy s bielymi obláčikmi a bleskovo modrým nebom stále zmenšuje. Úzke a užšie sa približujú metrové vápencové veže.
Z hĺbok rokliny vyčnievajú obrovské korene, kmene stromov, balvany. Nepredstaviteľné prírodné sily ich tu uložili, nechali spadnúť, zakliesnili - už pred stáročiami, alebo možno až pri poslednej veľkej búrke. Pre hlboko vyrezanú tiesňavu ako táto je to jedno, keďže oba časové úseky sú len mihnutím oka v porovnaní s tým obdobím, počas ktorého si voda už vyrezáva cestu do vrstiev horniny, vyplachuje vane, vytvára priechody, tvorí kaskády.
Do Mordoru!
Fotograf NoSane nás posiela priamo do pekelnej priepastiRindbach pri Ebensee, niekde v divoko členitých dolinách na severnom úpätí Mŕtveho pohoria. Za nami leží očarujúci Offensee, pred nami nádherný Traunsee, a vľavo a vpravo sa týčia Eibenberg a Erlakogel, ľudovo nazývaný aj Spiaca Grékyňa kvôli svojmu výraznému severozápadnému profilu.
S skalnými stenami Zwercheck poskytuje prvý z nich materiál, z ktorého pochádzajú naše najtemnejšie fantasy dobrodružstvá. S jaskyňou Gasselhöhle ukrýva druhý z nich možno najkrajšiu kvapľovú jaskyňu Severných Vápencových Álp. A medzi nimi vytvoril potôčik, pri svojom ústí do Traunsee veľmi milý a čistý, tiesňavu, ktorá nás necháva v neustálom úžase:
Nielenže si predstavenie, ktoré sa odohráva nad pomerne známym vodopádom Rindbach, zaslúži titul prírodnej pamiatky rovnako dobre ako samotný katarakt. Jedná sa po Offenseebachklamm už o druhú skalnú tiesňavu pozoruhodnej krásy a dĺžky, ktorú prechádzame v priebehu niekoľkých kilometrov. A to na trase, ktorú by sme pri letmom pohľade takmer považovali za nezaujímavú, pretože je príliš asfaltová a cestná. Bože, ochraňuj ... alebo lepšie: Solní piráti, pomôžte!
Rozšírenie trasy: Utrpenie voľby
Wir sind nach unserer Erstbefahrung im Jahr 2019 wieder einmal zum Gravelbiken ins oberösterreichische Salzkammergut gekommen. Immerhin haben sich zu den ursprünglich drei Routen Anfang 2023 neun weitere hinzugesellt, womit das offizielle Gravel-Wegenetz in der Region auf stolze 600 Kilometer und 11.000 Höhenmeter angewachsen ist. Und auch, wenn wir im Rahmen von Marathonteilnahmen, Presse-Reisen oder auch Mountainbike-Touren schon so manche dieser Vorschläge von Trophy Gravelbike Trainingsstrecke über Goiserer Natur Runde bis Gosaukammblick unter die mehr oder weniger breiten Räder genommen haben: Es gibt noch immer Neues zu entdecken!
Für die Postalm Grand Tour sind wir zu schwach, den etwas harmloseren Ausflug zum Fuschlsee verbietet uns die Moral. Immerhin heißt unser Reiseziel ja Bad Goisern, und das gehört bekanntlich zum Inneren Salzkammergut, welches nebst den Gemeinden am Hallstätter See noch das Gosautal umfasst - und aus. Da sind Einheimische wie Touristiker streng.
Mit dem Hornspitz-Achter tut sich allerdings legitimes Unbekanntes in der fein säuberlich als Komoot-Collection präsentierten Streckenerweiterung auf. Und auch die Salzpiraten Runde lässt sich mit etwas Milde in der gedanklichen Grenzziehung - frei nach den Ausführungen des großen Alfred Komarek beginnt das wahre Salzkammergut ja beim "Löwen", einer Steinskulptur neben der alten Seestraße nördlich von Ebensee - als geografisch korrektes Vorhaben verbuchen.
Priznajme si: Tak rýchlo, ako sme si naplánovali dvojdňový výlet do najjužnejšieho kúta Horného Rakúska, tak skeptickí sme boli ohľadom jeho skutočnej vhodnosti na gravelovanie.
Predsa len, oficiálny popis trasy Hornspitz-Achter (24 km/870 m) predpovedal strmé stúpania spolu s únavnou tlačiacou pasážou - žiadna zábava s typickými gravel prevodmi, šírkami pneumatík a možno ešte namontovanou batožinou.
A aj relatívne vysoký podiel asfaltu na druhej trase, 81 km/880 m, ktorú oznámila turistická asociácia, z toho značná časť údajne priamo vedľa silne frekventovanej B145, sľubovala dosť obmedzené gravel potešenie.
Ale po prvé, veci sa dejú inak, a po druhé, ako si myslíme!
Hornspitz-Osmička
Schon die Hornspitz-Runde vedela príjemne prekvapiť. Áno, ich stúpania v zásade patria k strmšiemu a na začiatku túry aj hrubšie štrkovému spektru toho, čo s gravelbikmi prináša zábavu. A naozaj, je potrebné dobyť vrchol hory cez zákernú priamu zjazdovku, ktorej stúpanie s kontinuálnymi 20-25% prekračuje hranice pedalovateľnosti; najmä preto, že začiatok tejto špeciálnej skúšky je navyše aj s hlbokým, voľným štrkom.
Avšak tento strašidelný úsek trvá len 700 metrov a potom sa na ďalších 500 metrov ustáli na - stále športových - 15 až 20%, než sa pred vami rozprestrie Gosaukamm a Dachstein, Plassen a Gosautal, Ramsaugebirge a Salzkammergutské hory a dokonca aj kúsok od Gosausee s takou silou a náhle, že všetky útrapy sú okamžite zabudnuté.
O kulinárskych a atmosférických pôžitkoch v Zeishofalm ani nehovoriac.
Ale postupne. Hornspitz-Achter, a teda štart v krásnom Gosau, na parkovisku športového centra na Steinermühlenweg.
Nádherná kulisa divoko zubatého Gosaukamms s mnohými špicatými kostolnými vežami dediny umiestnenej pred ním nás najprv vítala z chrbta, GPX-trasa nás krátko nasmerovala na východ dolinou - podľa oficiálneho opisu trasy po hlavnej ceste. Tí, ktorí hľadajú pokoj, zostanú alternatívne na necelý kilometer pri Gosaubach a potom sa prepnú cez Stötzlgasse na Ramsaustraße.
Na začiatku viedla táto strmá trasa ešte asfaltovaná cez kvetmi ozdobenú časť obce. Čoskoro sa však povrch zmenil na hrubý, hrboľatý štrk a okolie na les. Po prvých dvoch zákrutách sa povrch a stúpanie výrazne zmiernili a kalibrovali sme naše telesné senzory na pôžitok.
Ako zeleno svietili machy a paprade, ktoré boli ešte mokré od nočného dažďa! Ako intenzívne voňala tmavá lesná pôda po odumretých rastlinných častiach a úrodnej zemi! A ako nehybne vykúkali hory z dolného údolia nad korunami stromov!
Takto sme čoskoro zvládli týchto prvých 300 výškových metrov tejto slučky, ktorá prechádza do blízkosti idylickej Iglmoosalm severne od Pass Gschütt Straße.
Rýchlo sme sa spustili dole na B166 a nepekný, premávkou obklopený kilometer ďalej do Salzburgu (dobrá správa: Pre tento úsek bola práve postavená - pri našej návšteve ešte nie úplne hotová - obchádzka cez les). Niekoľko metrov pod vrcholom sme nakoniec odbočili doľava a teda na juh na tú lesnú cestu, ktorá v nasledujúcich 8,5 kilometroch a 450 výškových metroch dobije 1.433 m vysoký Hornspitz zo strany Rußbach.
Len čo sa povrch a stúpanie zmiernili, kalibrovali sme naše telesné senzory na pôžitok.
Na zďaleka nie iba strmom Hornspitz-AchterNeustále zmierňoval tieň účinky dusného, čoraz viac zlovestného počasia. Všade tiekli vody zo svahov a cez priekopy a rozprávali o vhodnosti tejto oblasti zvládnuť časté dažde alebo dokonca prudké zrážky. Občas les poskytoval výhľady na Salzkammergutské hory, najmä na dvojtisícový Gamsfeld.
Prekvapivo osamelo bolo na zadnej strane toho, čo v zime tvorí vstup do lyžiarskeho strediska Dachstein West - Zwieselalm a aj v lete je aspoň niekoľko dní v týždni (Ut, St, Pi & So) obsluhované lanovkou Hornbahn. V neustále jednocifernom percentuálnom rozsahu sme po strmšom úvodnom kilometri príjemne a osamelo šliapali do kopca, až ... áno, až: filmová medzera; búšenie srdca, očné záblesky, svalové zášklby, bolesť pľúc.
Kto to potrebuje, môže strmý úsek absolvovať jazdou. Všetkým ostatným sa odporúča 700 až 1 200 metrov krátka pešia prechádzka. To uvoľňuje svaly aj náladu a zvyšuje schopnosť vnímať skutočne nádhernú panorámu, ktorá čaká na dobyvateľov Hornspitzu hneď po lyžiarskom intermezze.
Krátko sme si cvičili na horskom hrebeni v skákaní medzi Horným Rakúskom a Salzburgom. Že tu prebieha hranica medzi týmito dvoma spolkovými krajinami, zdôrazňoval aj výhľad: Fantastický výhľad do Lammertalu, Tennengebirge a dokonca až k Hochkönigu dopĺňal vystúpenie už skôr spomenutých horských osobností. Avšak ďalší pohľad cez plece, smerom k skupine Osterhorn, odhalil, že zo severozápadu už hrozí skutočné meteorologické nebezpečenstvo.
Preto nič ako rýchlo dolu tých 700 metrov a tri zákruty k Zeishofalm! Hoci finálna rampa, hoci čerstvo prepracovaná a preto jemne štrkovaná, kvôli svojmu strmému sklonu vyžadovala opatrnosť pri výbere tempa a línie.
Síce sme sa ešte pokúšali zabrániť búrke tým, že sme demonstratívne obsadili miesta na terase. S prvými poryvmi vetra a dažďovými kvapkami sme sa však predsa len presunuli do útulnej izby rustikálnej chaty a nechali naše gravel biky, exotiku medzi všetkými tými E-MTB na alme, ich mokrému osudu.
Takto sa dá prečkať búrka!
Najlepšie zaopatrení a postaraní v ZeishofalmPri hrmení, silnom daždi a bičujúcom vetre sme si užili jedinečnú symbiózu priateľsky uvoľnenej obsluhy, výborne chutnej kuchyne, perfektne načasovanej logistiky a láskyplne zladenej dekorácie. Alebo inými slovami: Takto sa dá prečkať búrka!
A tak sa dalo následne aj úplne nasýtiť a spokojne, ako aj sucho, na perfektne udržiavaných, relatívne rovných lesných cestách vrátiť späť na štart – nie bez posledného panoramatického pohľadu na Gamsfeld, Wilder Jäger, Kalmberg, Plassen, celé ploché, zelené údolie a samozrejme kráľa Dachstein plus Gosaukamm.
Salzpirátov okruh
Po osviežujúcej noci a pohodlných raňajkách sme sa cítili pripravení na druhú časť gravelového dobrodružstva.
So svojimi historickými múrmi – reštauračná a obytná časť chráneného domu pochádza z roku 1517 – nás vidiecky hotel Agathawirt, ubytovanie špecializované na cyklistov od prvého okamihu, skutočne naladil na prichádzajúce udalosti. Napokon, chceli sme sa s okruhom Salzpiraten vydať po stopách tajomných pirátov, ktorí údajne pred mnohými stovkami rokov páchali zločiny na Traunsee alebo, podľa právneho názoru, viedli boj za slobodu a vieru.
Z príbehu, ktorý bol spracovaný v dokumentárnej televíznej produkcii, nie je nič potvrdené. Iba nápis na kaplnke v Traunkirchene poukazuje na „útočisko pohanských pirátov“. Mnoho vecí je však predstaviteľných. Najskôr to, že miestni obyvatelia, odjakživa odbojní, sa bránili proti soľnému monopolu rôznych vlád a vyberali clo svojím spôsobom.
Na to si treba uvedomiť: Ako občas jediný spôsob konzervácie potravín mala soľ v (pre)historických časoch nesmierne veľký význam. O to viac v oblasti dnešného Salzkammergutu, chudobného na iné nerasty, pretože sa v Hallstatte nachádza najstaršia soľná baňa na svete. Jej „biele zlato“ sa cez rieku Traun prepravovalo k Dunaju a odtiaľ ďalej do celej Európy.
A práve popri tejto Traune sme sa, sprevádzaní šuchotom listov starobylej „cisárskeho duba v St. Agathe“ v záhrade našej ubytovne, napäto a zvedavo vydali na cestu.
Oficiálne začína trasa v Bad Goisern a vedie cez Bad Ischl a Ebensee k jazeru Traunsee, a odtiaľ v smere hodinových ručičiek ďalej k a okolo jazera Offensee, následne späť k rieke Traun.
Rozhodli sme sa zmeniť smer samotného okruhu okolo jazier v zmysle príjemnejšieho stúpania (max. 5% namiesto 10-15%). Praktický vedľajší efekt: Ak by sme sa kvôli vždy náročnej fotodokumentácii časovo oneskorili, mohli by sme celkových 80 kilometrov skrátiť o takmer 30 km vlakom z Ebensee.
Ďalej štúdium máp odhalilo potenciál na zlepšenie na začiatku a konci trasy, tým že sa do/z Bad Ischl použije štrková cesta, ktorá je čiastočne známa aj z Trophy-Marathonu, priamo vedľa rieky Traun - najprv na východnej strane, potom od Weißenbach na západnej strane rieky.
Mimochodom, turistická asociácia schvaľuje naše návrhy na zmeny a chce ich čoskoro zahrnúť do svojho popisu trasy. Podiel asfaltu na trase sa takto zníži z dobrých 50 na necelých 40%, pričom väčšina z toho pripadá na veľmi príjemnú a dopravne málo frekventovanú cestu Offenseestraße a obývané oblasti v Bad Ischl a Ebensee. Presne dva kilometre vedú (legálne) bez alternatívy pozdĺž R2 Salzkammergut cyklistickej cesty priamo pri silne frekventovanej B145.
Kde lodníci soľných lodí kedysi robili tri kríže a dúfali v božskú pomoc v perejách
Lauffen - kedysi námorná výzva a centrum obchodu so soľou, dnes opäť ožívajúci revitalizačný objektTacho ešte neukazoval štyri kilometre, keď sme už urobili prvú zastávku. Tam, kde kedysi soľníci trikrát preklínali a dúfali v božskú pomoc v prúdoch Wilden Lauffen, sme preskúmali projekt obnovy dediny.
V Lauffen, kedysi bohatom obchodnom uzle, ale neskôr čoraz viac chátrajúcom, nemecký podnikateľ Peter Löw, ženatý s „Dåsign“, kupuje a renovuje opustené historické budovy. Z bývalých „domov soľných výrobcov“ sa stávajú miestne obchody, priestory na podujatia, byty alebo gastronomické podniky. Najlepší a najchutnejší príklad: očarujúca, vo februári 2024 otvorená Kaiserin Elisabeth Kaffeehaus v bývalej nemocnici Kaiserin Elisabeth.
Iba o kilometer ďalej nás ďalšia budova upútala: Villa Blumenthal. V roku 1893 bola kúpená ako prvý prefabrikovaný dom na svete v Chicagu, demontovaná a o dva roky neskôr znovu zložená neďaleko Bad Ischl. Nápadná drevená stavba so svojimi mnohými arkiermi a vežičkami sa stala slávnou ako miesto narodenia „Weissen Rössl“ - pridružený hostinec známej operety pôvodne stál v Lauffen.
Ďalšie dva kilometre po prúde a 100 výškových metrov do kopca je posledná kultúrno-historická zastávka pred Bad Ischl. Na zrúcanine Wildenstein na úpätí Katrinu láka menej väčšinou zrúcaná stavba, ale skôr fantastický výhľad na „cisárske mesto“ a všetko okolo, od Schafberg a Katrin lanovky cez Höllengebirge a Siriuskogel až po Hoisnradalm a Predigstuhl.
Podľa legendy bolo soľné obchodné centrum Lauffen kedysi spojené podzemným tunelom s hradom Wildenstein, a na strmom skalnom ostrohu postavené zariadenie bolo zase sídlom lúpežných rytierov. Či sa tu bývalí soľní piráti preorientovali a pirátstvo na vode presunuli na súš?
Symfónia z tyrkysovej a petrolejovej a oceľovomodrej a zelenej
OffenseeApropos voda a krajina. Zriedkavo sme na cyklistickom výlete zažili pútavejšiu a súvislejšiu súhru týchto dvoch protikladov. Tak verne nás zelený pás rieky Traun sprevádzal až do Ebensee – v Goisern na dosah ruky, v Ischl potom s rešpektom voči Esplanade a Traunkai, v Lahnstein nakoniec prekvapivo zdola cez svetlý les blikajúci – tak spoľahlivo nasledovali výmeny stráží.
Spektakulárny je Frauenweißenbach pri moste krátko pred ústím do Offenseestraße. Jeho krištáľovo čistá voda tu padá cez umelú stenu a prírodné skalné útvary. Piesočná pláž sa stretáva s kamennými vaňami, romantika divokého kúpania s kempingovými fantáziami.
Nemenej inšpirujúci (trolovia! Elfovia! Riečne túry!) je nasledujúci Offenseebach, ktorý na siedmich sprievodných kilometroch k rovnomennej ulici sa z veselého prítoku mení na prúdiaceho, padajúceho, bublajúceho staviteľa impozantného kaňonu.
Od mníšok a vlakov
Názov Frauenweißenbach odkazuje na bývalé majiteľky tohto územia, mníšky z kláštora Traunkirchen. Ich chrám bol postavený práve na tom "pohanskom" kopci pri úzkom mieste Traunsee, kde sa nachádza aj vyššie spomenutý nápis od pirátov. A skutočne, tieto zbožné ženy, najprv katolíčky, potom protestantky, prenasledované vrchnosťou, možno skrývali soľných pirátov, kým sa samy nedostali do mlynov protireformácie a neboli vyvlastnené.
Dnes patria pozemky okolo Traunsee Spolkovým lesom.
A kto si na Offenseestraße pri pohľade na niektoré oporné múry alebo mostné piliere spomenie na železničné stavby: správne. L1296 sleduje trasu bývalej lesnej železnice, ktorou bolo nahradené splavovanie dreva z oblasti Offensee. Pretože v bezprostrednej súvislosti s cenným obchodným tovarom soľou tu odjakživa existovalo aj lesníctvo. Či už pre stavbu lodí, vykurovanie panvíc na varenie soli, výrobu hrádzí, klauzúr alebo soľných obalov, tzv. Küfel, výstavbu soľovodov, vykurovanie úradných budov alebo pre uhlíkarstvo: všade bolo potrebné drevo.
Lesná železnica zabezpečovala prepravu materiálu šetrnejšie a od zavedenia parných resp. dieselových lokomotív aj výnosnejšie než splavovanie. Od roku 1929 až do jej ukončenia v roku 1954 prepravovala dokonca aj osoby - nielen preto, že v bývalom cisárskom loveckom dome pri Offensee bola prevádzkovaná detská liečebňa pre pľúcne choroby, ktorej pacienti, lekári, návštevníci a personál boli dobrými zákazníkmi.
A potom: Offensee. Color grading, next level. Symfónia tyrkysovej, petrolejovej, oceľovomodrej a zelenej, obklopená lesom, objatá horami.
Aj obor ako neskôr nasledujúci Traunsee so svojím 1 691 m vysokým kamenným strážcom má svoje čaro. Ale tento malý horský jazero, ktorý je prístupný z troch strán, obklopený na širokej lesnej ceste a s teplou vodou, má úplne jedinečnú atmosféru. Špeciálne na južnom brehu, kde tím z Jausenstation Seeau s kreatívnou kuchyňou zabezpečuje telesnú pohodu kúpajúcich sa, turistov a cyklistov.
Tofu knedle na šaláte, currywurst v gulášovej šťave
Bufet pri jazere trochu inak - občerstvovacia stanica Seeau na južnom brehu jazera OffenseeGänzlich ohne vodného sprievodcu sme sa museli zaobísť iba po rovnej záverečnej ceste Waldbahn (pozri informačný box: O mníškach a vlakoch), keď sme sa na presne 800 metrov dostali do „alpského terénu“ k poľovníckemu domu Fahrnau.
Čo sme pri štúdiu mapy považovali za Komootov preháňanie, sa potvrdilo najneskôr, keď sa počiatočný koberec koreňov zmenil na stále vyššie a exponovanejšie skalné stupne a ocitli sme sa uprostred skutočného chodníka.
Utešujúce: Tento tlačný úsek je taký krátky, že – aj s prípadnou batožinou – nemá veľký význam. Upokojujúce ďalej: Pasáž je – s gravel bikom aj tak, s horským bicyklom vo väčšine častí asi tiež – taká neprejazdná, že aj v pôvodnom opačnom smere by bola vhodná len na pešiu túru.
Prekvapujúce však: Tento úsek cesty je okrem starých MTB trás ako Fahrnau-Offensee a napojenie na Almsee zahrnutý aj v pomerne čerstvom BergeSeen eTrail na kráľovskej etape (Grünau im Almtal – Steinbach am Attersee, 77 km/2.037 výškových metrov), a to do kopca. Pýtame sa teda, ako to zvláda typicky nie príliš mladá klientela tejto nadregionálnej viacdennej ponuky, vytiahnuť svoje 25-kilové stroje hore?
Avšak zdá sa, že uvedená cieľová skupina je aj tak oveľa tvrdšia, ako sme si mysleli ...
Sme späť v Rindbachklamme, tesne pred otvorenou zákrutou, kde nás scenéria s kamennými múrikmi, letnou horúčavou, bzučaním hmyzu a výhľadom na hlboko dole ležiace riečne koryto s obrovským rebríkom, ktorý z diaľky vyzerá ako historický kamenný oblúkový most, nápadne pripomenie južné Francúzsko.
Lenže: Ešte nič nevieme o tomto očarujúcom mieste nad Ebenseesom. Ešte nás oddeľuje Mordor od konca klammy, od Traunsee, od kúpaliska v rekreačnom areáli Rindbach, od zmrzlinového pohára pri Maislinger, od chutnej večere v Agathawirte. Ešte sa týčia skalné steny, akoby boli bránou do pekla.
Bude pre nás útek z tohto kráľovstva temnoty? Pochybujeme o tom. A predsa: Nádej žije. Pretože práve teraz lesná cesta opäť vyplúva niekoľko starších e-bikerov, ktorí prichádzajú zdola, všetci celkom pokojní a v dobrej nálade pokračujú smerom k nám, akoby sa nič nestalo.
No dobre, tak poďme do Mordoru!