
Gravel kerékpározás a Dachstein Salzkammergutban
29.08.24 09:13 1792024-08-29T09:13:00+02:00Text: NoMan (AI által fordítva)Fényképek: Erwin HaidenA sókalózok nyomában és a Gosau-völgy legmeredekebb csúcsain. Dropbar-vezérelt felfedező utak a Hallstätter-, Gosau-, Traun- és Offensee között, festői drámával és történelmi lendülettel.29.08.24 09:13 2762024-08-29T09:13:00+02:00Gravel kerékpározás a Dachstein Salzkammergutban
29.08.24 09:13 2762024-08-29T09:13:00+02:00 NoMan (AI által fordítva) Erwin HaidenA sókalózok nyomában és a Gosau-völgy legmeredekebb csúcsain. Dropbar-vezérelt felfedező utak a Hallstätter-, Gosau-, Traun- és Offensee között, festői drámával és történelmi lendülettel.29.08.24 09:13 2762024-08-29T09:13:00+02:00„Na akkor, irány Mordor veletek!” Erwin mosolyogva indít el minket, kamerájával készenlétben, tekintete a folyásirány felé; arra, ahol hatalmas sziklafalak egy keskeny átjáróvá szűkülnek, amely felé tétován kanyarog a kavicsos út.
A kavics ropog a kerekeink alatt, felettünk a fehér felhőkkel díszített, villámkék ég látható szelete egyre kisebb lesz. A méter magas mészkőtornyok egyre közelebb és közelebb kerülnek.
A szurdok mélyéről hatalmas gyökércsomók, fatörzsek, szikladarabok emelkednek ki. Elképzelhetetlen természeti erők helyezték ide őket, ejtették le, szorították be - évszázadokkal ezelőtt, vagy akár csak az utolsó nagy vihar alkalmával. Egy ilyen mélyen szabdalt szurdok számára mindegy, hiszen mindkét időszak csak egy pillanatnak tűnik ahhoz a hosszú időtartamhoz képest, amióta a víz már a kőzetrétegekbe vájja magát, medencéket mos ki, áttöréseket hoz létre, és zuhatagokat formál.
Mordorba!
Na, ez aztán a kedves Salzkammergut! NoSane fotós egyenesen a pokol torkába küld minketRindbach Ebenseenél, valahol a Halott-hegység északi lábánál lévő vad, sziklás völgyekben. Mögöttünk a bájos Offensee, előttünk a pompás Traunsee, balra és jobbra pedig felemelkedik az Eibenberg és az Erlakogel, amelyet jellegzetes, északnyugati profilja miatt a népnyelvben Alvó Görög nőnek is neveznek.
Az előbbi a Zwercheck sziklafalaival szolgáltatja a sötét fantasy-kalandjaink anyagát. Az utóbbi a Gasselhöhle-val talán az Északi Mészkő-Alpok legszebb cseppkőbarlangját rejti. És közte egy patak, amely a Traunsee-be torkollva kedves és tiszta, egy szurdokot formált, amelyből nem tudunk kijönni a csodálkozásból:
Nem csak, hogy a Rindbach-vízesés felett kibontakozó látványosságra éppúgy illene a természeti emlék cím, mint magára a kataraktra. Az Offenseebachklamm után ez már a második figyelemre méltó szépségű és hosszúságú szurdok, amelyet néhány kilométeren belül átszelünk. És mindezt egy olyan úton, amelyet futólag szemlélve szinte nem érdemesnek találnánk, mert túl aszfaltos és útszerű lenne. Isten, óvj ... vagy inkább: sókalózok, segítsetek!
Útvonalbővítés: A választás kínja
Wir sind nach unserer Erstbefahrung im Jahr 2019 wieder einmal zum Gravelbiken ins oberösterreichische Salzkammergut gekommen. Immerhin haben sich zu den ursprünglich drei Routen Anfang 2023 neun weitere hinzugesellt, womit das offizielle Gravel-Wegenetz in der Region auf stolze 600 Kilometer und 11.000 Höhenmeter angewachsen ist. Und auch, wenn wir im Rahmen von Marathonteilnahmen, Presse-Reisen oder auch Mountainbike-Touren schon so manche dieser Vorschläge von Trophy Gravelbike Trainingsstrecke über Goiserer Natur Runde bis Gosaukammblick unter die mehr oder weniger breiten Räder genommen haben: Es gibt noch immer Neues zu entdecken!
Für die Postalm Grand Tour sind wir zu schwach, den etwas harmloseren Ausflug zum Fuschlsee verbietet uns die Moral. Immerhin heißt unser Reiseziel ja Bad Goisern, und das gehört bekanntlich zum Inneren Salzkammergut, welches nebst den Gemeinden am Hallstätter See noch das Gosautal umfasst - und aus. Da sind Einheimische wie Touristiker streng.
Mit dem Hornspitz-Achter tut sich allerdings legitimes Unbekanntes in der fein säuberlich als Komoot-Collection präsentierten Streckenerweiterung auf. Und auch die Salzpiraten Runde lässt sich mit etwas Milde in der gedanklichen Grenzziehung - frei nach den Ausführungen des großen Alfred Komarek beginnt das wahre Salzkammergut ja beim "Löwen", einer Steinskulptur neben der alten Seestraße nördlich von Ebensee - als geografisch korrektes Vorhaben verbuchen.
Bevalljuk: Amilyen gyorsan fixáltuk a programunkat a kétnapos kirándulásra Felső-Ausztria legdélibb csücskébe, olyan szkeptikusak voltunk annak valós gravel-alkalmasságát illetően.
Végül is a Hornspitz-Achter (24 km/870 m) hivatalos túraleírása kemény emelkedőket és izzasztó tolószakaszt jósolt - nem túl szórakoztató a diszciplínára jellemző áttételekkel, gumiszélességekkel és esetlegesen felszerelt csomagokkal.
És a Turisztikai Szövetség által közzétett, második, 81 km/880 m-es túra "relatíve magas" aszfaltaránya, amelynek jó része állítólag közvetlenül a forgalmas B145-ös út mellett halad, meglehetősen korlátozott gravel-élményt ígért.
De először is, a dolgok másképp alakulnak, másodszor pedig, mint gondolnánk!
Hornspitz-nyolcas
Schon die Hornspitz-Runde kellemes meglepetést okozott. Igen, az emelkedők alapvetően a meredekebb és a túra elején durvább kavicsos spektrumhoz tartoznak, ami a gravelbike-ok számára szórakoztató. És valóban, a hegy csúcsát egy kegyetlen sípályán kell meghódítani, amelynek folyamatos 20-25%-os meredeksége meghaladja a pedálozhatóság határait; különösen azért, mert ennek a különleges próbának a kezdete mély, laza kaviccsal is vár.
Azonban ez a rémálom csupán 700 méter hosszú, majd további 500 méteren keresztül - még mindig sportos - 15-20%-ra mérséklődik, mielőtt a Gosaukamm és a Dachstein, a Plassen és a Gosautal, a Ramsau-hegység és a Salzkammergut-hegység, sőt még a Gosausee egy sarka is olyan erővel és hirtelenséggel tárul elénk, hogy minden fáradtság azonnal feledésbe merül.
Nem is beszélve a Zeishofalm kulináris és atmoszférikus élvezeteiről.
Aber der Reihe nach. Hornspitz-Achter also, und somit Start im schönen Gosau, am Parkplatz des Sportzentrums im Steinermühlenweg.
Die Prachtkulisse des wild gezackten Gosaukamms mit den vielen spitzen Kirchtürmen des davor platzierten Dorfes vorerst im Rücken, hieß uns der GPX-Track kurz, talauswärts Richtung Osten zu pedalieren - laut offizieller Tourenbeschreibung auf der Bundesstraße. Ruhesuchende Naturen bleiben alternativ für einen knappen Kilometer am Gosaubach und schwenken dann über die Stötzlgasse in die Ramsaustraße ein.
Anfangs führte diese steile Trasse noch asphaltiert durch den blumengeschmückten Ortsteil. Alsbald wechselte der Untergrund jedoch auf etwas groben, holprigen Schotter und die Umgebung auf Wald. Nach den ersten beiden Kurven wurden Bodenbeschaffenheit und Steigung deutlich zahmer und wir kalibrierten unsere körpereigenen Sensoren auf Genuss.
Wie grün die vom nächtlichen Regen noch feuchten Moose und Farne leuchteten! Wie intensiv der dunkle Waldboden nach abgestorbenen Pflanzenteilen und fruchtbarer Erde roch! Und wie unverrückbar die Berge aus dem Talboden über die Baumwipfel spitzelten!
Dergestalt waren die gut 300 Höhenmeter dieser ersten, in den Nahebereich der idyllischen Iglmoosalm vordringenden Schleife nördlich der Pass Gschütt Straße alsbald erledigt.
Hurtig sausten wir hinunter zur B166 und einen unschönen, verkehrsumtosten Kilometer weiter ins Salzburgische (good news: Für diesen Abschnitt wurde soeben eine - bei unserem Besuch noch nicht ganz fertige - Umfahrung durch den Wald gebaut). Wenige Meter unterhalb der Passhöhe ging's schließlich links und somit südlich ab in jene Forststraße, welche binnen der folgenden 8,5 Kilometer und 450 Höhenmeter den 1.433 m hohen Hornspitz von Rußbacher Seite aus erobert.
Amint a talajviszonyok és a meredekség szelídebbé váltak, érzékelőinket az élvezetre kalibráltuk.
Nem csak a meredek Hornspitz-AchterenÁllandóan enyhítette az árnyék a fülledt, egyre baljósabb időjárás hatásait. Mindenütt apró patakok csobogtak a lejtőkről és az árkokon keresztül, és meséltek arról, hogy ez a vidék mennyire alkalmas a gyakori esőzések vagy akár heves csapadék kezelésére. Néha az erdő bepillantást engedett a Salzkammergut-hegységre, mindenekelőtt a kétezer méter magas Gamsfeldre.
Meglepően magányos volt a hátsó oldalán annak, ami télen a Dachstein West - Zwieselalm síterület bejáratát képezi, és nyáron is legalább néhány napra (K, Sze, P és Szo) a Hornbahn által megközelíthető. Az egész szakaszon egy számjegyű százalékos emelkedőn, az első meredekebb kilométer után kellemes állandósággal tekertünk egyedül felfelé, amíg ... igen, amíg: filmkiesés; szívdobogás, szemvillogás, izomrángás, tüdőfájdalom.
Aki akarja, megteheti a meredek szakaszt biciklizve. Mindenki másnak egy 700-1200 méteres rövid sétát ajánlunk. Ez lazítja az izmokat és a hangulatot, és lehetővé teszi, hogy befogadjuk a valóban pompás panorámát, amely közvetlenül a sípálya-intermezzo után vár a Hornspitz meghódítóira.
Kurz übten wir uns am Bergrücken im Länder-Hopping zwischen Oberösterreich und Salzburg. Dass hier die Grenze zwischen den beiden Bundesländern verläuft, verdeutlichte auch die Aussicht: Eine fantastische Fernsicht ins Lammertal, Tennengebirge und sogar zum Hochkönig ergänzte den Auftritt der bereits vorhin genannten Bergpersönlichkeiten. Allerdings offenbarte ein weiterer Blick über die Schulter, hinüber zur Osterhorngruppe, dass aus Nordwesten mittlerweile echtes meteorologisches Ungemach drohte.
Darum nichts wie runtergeflitzt die 700 Meter und drei Kurven zur Zeishofalm! Wobei die finale Rampe, wiewohl frisch überarbeitet und deshalb feinst geschottert, aufgrund ihrer Abschüssigkeit nach Vorsicht bei Tempo- und Linienwahl verlangte.
Zwar versuchten wir noch, dem Unwetter Einhalt zu gebieten, indem wir demonstrativ Terrassenplätze belegten. Mit den ersten Windböen und Regentropfen verzupften wir uns dann aber doch in die heimelige Stube der urigen Hütte und überließen unsere Gravelbikes, Exoten unter all den E-MTBs auf der Alm, ihrem nassen Schicksal.
Így lehet átvészelni egy vihart!
Legjobban gondoskodva a Zeishofalm-banDonnergrollás, heves eső és csapkodó szél közepette élveztük a ritka szimbiózist a barátságosan nyugodt kiszolgálás, a szívből kiváló konyha, a tökéletesen időzített logisztika és a szeretetteljes dekoráció között. Más szavakkal: Így lehet kivárni egy vihart!
És így lehetett utána is teljesen jóllakottan és elégedetten, valamint szárazon visszagurulni a jól karbantartott, viszonylag lapos erdészeti utakon a kiindulópontra – nem utolsósorban egy utolsó panorámás pillantást vetve a Gamsfeldre, Wilder Jägerre, Kalmbergre, Plassenre, az egész lapos, zöld völgytalpra, és természetesen a Dachstein királyra plusz a Gosaukammra.
Salzpiraten-kör
Egy pihentető éjszaka és egy kényelmes reggeli után úgy éreztük, készen állunk a kavicsos kaland második részére.
Történelmi épületeivel – az étterem és a műemlék ház lakóterülete 1517-ből származik – a Landhotel Agathawirt, az első pillanattól kezdve a kerékpáros vendégekre specializálódott szálláshely, tökéletesen ráhangolt minket a következőkre. Végül is a Salzpiraten-Runde útvonalon a titokzatos kalózok nyomába akartunk eredni, akik állítólag sok száz évvel ezelőtt a Traunseen garázdálkodtak, vagy jogi nézőponttól függően szabadság- és hitükért harcoltak.
A dokumentumfilmben feldolgozott történetből semmi sem bizonyított. Csupán egy kápolna felirata Traunkirchenben utal egy „pogány kalózok búvóhelyére”. Sok minden elképzelhető. Leginkább az, hogy a helyiek, akik mindig is ellenállók voltak, a különböző hatóságok sómonopóliuma ellen harcoltak, és saját módjukon szedték be az adót.
Ehhez tudni kell, illetve tudatosítani kell: A (pre)historikus időkben az élelmiszerek tartósításának egyetlen lehetőségeként a sónak rendkívül nagy jelentősége volt. Különösen a mai, egyéb ásványkincsekben szegény Salzkammergut területén, mivel Hallstattban található a világ legrégebbi sóbányája. Ennek „fehér aranyát” a Traun folyón keresztül a Dunához, majd onnan egész Európába szállították.
És éppen ezen a Traun folyón indultunk el, a szállásunk kerthelyiségében álló tiszteletreméltó „Szent Ágnes császári tölgy” leveleinek susogása kíséretében, izgatottan és kíváncsian.
A Tour hivatalosan Bad Goisernban kezdődik, és Bad Ischlen és Ebenseen keresztül a Traunsee-hez vezet, majd onnan az óramutató járásával megegyező irányban tovább az Offensee-hez és körülötte, majd vissza a Traunhoz.
Úgy döntöttünk, hogy a tényleges tókerülő kör irányát a kellemesebb emelkedés (max. 5% helyett 10-15%) érdekében megfordítjuk. Gyakorlati mellékhatás: Ha az időigényes fotódokumentáció miatt késésbe kerülnénk, az összesen 80 kilométeres távot Ebenseetől vonattal majdnem 30 km-rel lerövidíthetjük.
Továbbá a térképtanulmányozás javítási lehetőségeket tárt fel az útvonal kezdeténél és végénél, mégpedig úgy, hogy Bad Ischlig a Trophy-maratonról is ismert kavicsos úton haladunk közvetlenül a Traun mellett - először a folyó keleti, majd Weißenbach után a nyugati partján.
A turisztikai hivatal egyébként jóváhagyta a javasolt módosításainkat, és hamarosan beépíti azokat az útleírásába. A túra aszfaltaránya így a jó 50%-ról alig 40%-ra csökken, amelynek nagy része a rendkívül kellemes és forgalommentes Offenseestraße-ra, valamint Bad Ischl és Ebensee lakóövezeteire esik. Pontosan két kilométer (legálisan) alternatíva nélkül a R2 Salzkammergut kerékpárúton közvetlenül a forgalmas B145 mentén halad.
Ahol egykor a sóhajók három keresztet vetettek és isteni segítségben reménykedtek a zuhatagokban
Lauffen - korábban hajózási kihívás és sókereskedelmi központ, ma újraéledő revitalizációs projektA Tacho még nem mutatott négy kilométert, amikor máris megtartottuk az első boxkiállást. Ahol egykor a sóhajók három keresztet vetettek és isteni segítségben reménykedtek a Vad Lauffen zuhatagaiban, ott egy falufelújítási projektet fedeztünk fel.
Lauffenben, amely egykor gazdag kereskedelmi csomópont volt, de az utóbbi időben egyre inkább saját árnyékává vált, Peter Löw német vállalkozó, aki egy "Dåsign"-nal házas, üresen álló történelmi épületeket vásárol és újít fel. Az egykori "sókészítő házak"-ból így helyi szolgáltatók, rendezvénytermek, lakások vagy vendéglátóhelyek lesznek. A legjobb és legfinomabb példa: a bájos, 2024 februárjában megnyitott Kaiserin Elisabeth Kávéház az egykori Kaiserin Elisabeth Kórházban.
Csak egy kilométerrel távolabb a következő épület vonzotta magára a figyelmünket: a Villa Blumenthal. 1893-ban a világ első előregyártott házaként Chicagóban vásárolták meg, lebontották, majd két évvel később Bad Ischl közelében újra összerakták. Az észrevehető faszerkezet, számos erkélyével és tornyocskájával, a "Weissen Rössl" szülőhelyeként vált híressé - a híres operett hozzátartozó vendéglője ugyanis eredetileg Lauffenben állt.
Még két kilométerrel lejjebb a folyó mentén és 100 méterrel feljebb az utolsó kulturális-történelmi állomás Bad Ischl előtt. A Wildenstein romnál a Katrin lábánál nem annyira a nagyrészt leomlott falak vonzanak, mint a fantasztikus kilátás a "császárvárosra" és a környező területre, a Schafbergtől és a Katrin felvonótól a Höllengebirge és Siriuskogelig, a Hoisnradalm és a Predigstuhl között.
A legenda szerint a sókereskedelmi központ Lauffen egy föld alatti járattal volt összekötve a Wildenstein várral, és a meredek sziklaszirtre épült létesítmény pedig rablólovagok székhelye volt. Vajon itt egykori sókalózok váltottak szakmát, és a vízi kalózkodást a szárazföldre helyezték át?
Egy szimfónia türkizből és benzinből és acélkékből és zöldből
Az OffenseeApropó víz és föld. Ritkán tapasztaltuk egy kerékpártúrán ennek a két ellentétnek ilyen vonzó és folytonos összjátékát. Ahogy a zöld Traun szalag hűségesen kísért minket Ebensee-ig – Goisernben elérhető közelségben, Ischlben tiszteletteljes távolságban az Esplanade és a Traunkai között, végül Lahnsteinben meglepően mélyről villanva át a világos erdőn – ugyanolyan megbízhatóan követték az őrségváltásokat.
Látványos a Frauenweißenbach a hídnál, röviddel az Offenseestraße-ba való torkollás előtt. Kristálytiszta vize itt egy mesterséges falon és természetes sziklaalakzatokon zúdul le. Homokpad találkozik kőmedencékkel, vad fürdőzés romantikája a kemping fantáziáival.
Nem kevésbé inspiráló (Trollok! Tündérek! Folyóvándorlás!) az ezt követő Offenseebach, amely a vele azonos nevű út hét kísérő kilométerén a vidám mellékfolyócskából egy impozáns szurdok áramló, zuhanó, bugyborékoló építőmesterévé változik.
Apácákról és vonatokról
A Frauenweißenbach neve a terület egykori tulajdonosaira, a Traunkirchen kolostor apácáira utal. Az ő templomukat éppen azon a "pogány" dombon építették a Traunsee szorosánál, ahol a fentebb említett kalóz felirat is található. És valóban, a vallásos, előbb katolikus, majd protestáns nőket az elöljáróság üldözte, talán sókalózokat rejtettek el maguknál, mielőtt maguk is a rekatolizáció malmára kerültek és kisajátították őket.
Ma a Traunsee körüli földterület a szövetségi erdők tulajdonában van.
És aki az Offenseestraße-n egyes támfalakat vagy hídpillérek láttán vasútépítményekre emlékszik: helyes. Az L1296 a korábbi erdei vasút nyomvonalát követi, amellyel a famozgás, azaz az úszó fatörzsek vízi utakon történő szállítása az Offensee területéről kiváltásra került. Az értékes kereskedelmi áru, a só közvetlen összefüggésében a területen mindig is fontos volt az erdőgazdálkodás. Akár hajóépítéshez, a lepárlóedények fűtéséhez, gátak, zsilipkapuk vagy sótartók, az úgynevezett "Küfel" készítéséhez, sóvezetékek építéséhez, hivatalok fűtéséhez vagy faszénégetéshez: mindenhol fára volt szükség.
Az erdei vasút az anyagkímélőbb elszállítást végezte, és a gőz- vagy dízelmozdonyok bevezetésével jövedelmezőbb is volt, mint a famozgás. 1929-től 1954-es megszüntetéséig még személyeket is szállított - nem utolsósorban azért, mert az Offensee egykori császári vadászházában gyermek tüdőgyógyintézet működött, amelynek betegei, orvosai, látogatói és személyzete jó ügyfelek voltak.
És aztán: Offensee. Színkorrekció, következő szint. Egy szimfónia türkizből, petrolkékből, acélkékből és zöldből, erdőbe burkolva, hegyekkel körülölelve.
Egy óriás, mint a később következő Traunsee a maga 1.691 méter magas kőőrével, megvan a maga vonzereje. De ezt a kis, széles erdészeti úton körbejárható, három oldalról elérhető és patakmeleg hegyi tavat egy egészen különleges hangulat veszi körül. Különösen a déli parton, ahol a Jausenstation Seeau csapata kreatív konyhával gondoskodik a fürdőző, túrázó és kerékpározó vendégek testi jólétéről.
Tofugombóc salátán, currykolbász gulyáslében
Badebüfé egy kicsit másképp - a Seeau uzsonnaállomás az Offensee déli partjánGänzlich ohne Wasserbegleitung mussten wir eigentlich nur nach der schnürlgeraden Schlusstrasse der Waldbahn (vgl. Infokasten: Von Nonnen und Zügen) auskommen, als es für exakt 800 Meter in „alpines Gelände“ zum Jagdhaus Fahrnau ging.
Was wir beim Kartenstudium für eine Komoot’sche Übertreibung gehalten hatten, bewahrheitete sich spätestens, als der anfängliche Wurzelteppich in immer höhere und ausgesetztere Felsstufen überging und wir uns inmitten eines waschechten Steiges wiederfanden.
Tröstlich: Dieses Schiebestück ist so kurz, dass es – selbst mit eventuellem Gepäck – nicht weiter ins Gewicht fällt. Beruhigend weiters: Die Passage ist – mit einem Gravelbike ohnehin, mit einem Mountainbike über maßgebliche Teile wohl ebenfalls – so unfahrbar, dass auch in die originale Gegenrichtung Wandern angesagt wäre.
Verwunderlich jedoch: Das Wegstück ist nebst Uralt-MTB-Routen wie Fahrnau-Offensee und der Almsee-Anbindung auch im recht frischen BergeSeen eTrail auf der Königsetappe (Grünau im Almtal – Steinbach am Attersee, 77 km/2.037 Hm) enthalten, und zwar bergauf. Wie, so fragen wir uns, schafft es das typischerweise nicht mehr ganz junge Klientel dieses überregionalen Mehrtages-Angebots, seine 25-Kilo-Boliden hier hinaufzuwuchten?
Az említett célcsoport mindenesetre sokkal keményebbnek tűnik, mint gondoltuk...
Visszatértünk a Rindbach-szurdokba, röviddel azelőtt, hogy elérnénk a nyílt kanyart, ahol a kőfalak, a nyári hőség, a rovarzümmögés és a mélyen fekvő folyómeder kilátása a hatalmas gereblyével, amely távolról nézve úgy néz ki, mint egy történelmi kőhíd, délnyugat-Franciaországra fog emlékeztetni.
Csak: Még nem tudunk erről a varázslatos helyről Ebensee felett. Még Mordor választ el minket a szurdok végétől, a Traunsee-től, a Rindbach szabadidőközpont strandjától, a fagylaltkehelytől a Maislingernél, a finom vacsorától az Agathawirtban. Még mindig tornyosulnak a sziklafalak, mintha a pokol kapuja lenne.
Lesz-e számunkra menekvés ebből a sötétség birodalmából? Kétségbe vonjuk. És mégis: A remény él. Mert éppen most köp ki az erdei út néhány alulról érkező idősebb E-bikeost, akik tulajdonképpen mindannyian meglehetősen nyugodtan és jókedvűen tekernek felénk, mintha mi sem történt volna.
Nos, akkor indulás Mordorba velünk!