
Zimski sport na Gran Canariji
29.01.25 08:39 12025-01-29T08:39:00+01:00Text: Tom Rottenberg (Prevedeno od AI)Fotografije: Tom Rottenberg, Free Motion (5)Vožnja cestovnim biciklom s pogledom na more i obilazak brodom. Asketični trenirati poznaju najplaninskiji otok Kanara s jamstvom "kratko-kratko" čak i u siječnju već godinama. Turistički djelatnici sada se sve više oslanjaju na imućne ljubitelje cestovnog biciklizma, kojima su udobnost i wellness važni – i koji, slično skijašima, ne žele otežavati putovanje s glomaznom prtljagom.29.01.25 08:39 282025-01-29T08:39:00+01:00Zimski sport na Gran Canariji
29.01.25 08:39 282025-01-29T08:39:00+01:00 Tom Rottenberg (Prevedeno od AI) Tom Rottenberg, Free Motion (5)Vožnja cestovnim biciklom s pogledom na more i obilazak brodom. Asketični trenirati poznaju najplaninskiji otok Kanara s jamstvom "kratko-kratko" čak i u siječnju već godinama. Turistički djelatnici sada se sve više oslanjaju na imućne ljubitelje cestovnog biciklizma, kojima su udobnost i wellness važni – i koji, slično skijašima, ne žele otežavati putovanje s glomaznom prtljagom.29.01.25 08:39 282025-01-29T08:39:00+01:00Čovjek na mostu je uvjeren: "Nikada neće popraviti cestu", kaže - i zrači. "To je dobro! Vrlo dobro!" A njegov prijatelj, koji s plastičnom trubom u ruci i Bluetooth zvučnikom oko vrata više nalikuje klaunu nego mornaru, dodaje: "Dobro za nas, dobro za naše obitelji - i dobro za vas: možete uživati u vožnji brodom!" Klaun-mornar pritisne Play. "In the Navy" odjekuje s malog putničkog trajekta. Zatim otpušta užad s pristaništa.
Čovjek na mostu usmjerava brod uz obalu. "Stavite bicikle između redova sjedala", kaže mornar, "tamo su sigurni." Zatim pojačava glazbu: "Jeste li spremni za zabavu?" Polovica od otprilike 30 putnika na brodu poslušno podiže ruke i počinje se njihati.
Druga polovica izgleda pomalo mučeno dok gleda prema moru: ovih 35 minuta će proći. Nakon toga, kada se iskrcate u Puerto Moganu i ili prošetate do jedne od lučkih kavana ili ponovno sjednete na bicikl, kratki izlet u dubine zabavnog turizma brzo će biti zaboravljen. Jer pogled na more je zaista bio lijep. Ali prije svega zato što sada slijedi smjer prema "Serenity": 1.200 metara nadmorske visine.
Prolazi se pored vjetrenjače, u brežuljke - a zatim u planine. Tamo serpentine kao iz slikovnice vode gore, gore, gore. Strmo, ali za prosječno snažne vozače i vozačice ipak izvedivo. U početku kroz borove šume, zatim valovito pored planinskih i akumulacijskih jezera. A iznad linije drveća s pogledima u daljinu koji svaki uzdah, svaku kap znoja ovdje gore više nego isplaćuju.
Bajkovita cesta serpentina gore, gore, gore
Serenity - jedna od sanjarskih biciklističkih ruta na Gran CanarijiU daljini svjetluca Atlantik. S desne i lijeve strane uzdižu se oštri, surovi vulkanski i mjesečevi krajolici. Iznad njih, lagano obavijeni oblacima, nekoliko vrhova. Između njih, u svakom zavoju sve dramatičnije, ljepše i veličanstvenije, prostire se široka, dugačka kotlina.
Kroz nju ste se vozili do ovdje. I poput sive trake, cesta se vijuga kroz ovaj prizor. Serenity: jedna od snovitih biciklističkih ruta na Gran Canariji.
Naravno, to je prije svega zbog krajolika. Zbog pogleda. Ali tu je još nešto: ruta je gotovo svugdje bez rupa i oštećenja od mraza. Asfalt je gotovo posvuda tako gladak kao bebina guza.
I: Ovdje u usporedbi s toliko drugih planinskih i prijevojskih cesta vozi malo automobila. Većina vozača strpljivo čeka dok put i vidik nisu slobodni. A tada drže (uglavnom) razmake koji to ime i zaslužuju. Jer - ali to se sazna tek kasnije na upit - čak i vozači rent-a-cara znaju da policija ovdje već pri prvom prebliskom pretjecanju može izreći kaznu do 400 eura ... i naplatiti je.
No to nije posebnost Serenity. Niti Gran Canarije. To je tako posvuda u Španjolskoj i (među) jednim od razloga zašto sve više cestovnih biciklista tijekom europske off-sezone dolazi u Španjolsku. Bilo na Balearske otoke, u regiju Malage, na ceste oko Girone - ili ovdje, na Serenity, najljepši cestovni biciklistički krug na Gran Canariji, najjužnijem otoku Kanara zajedno s El Hierronom.
Novi gosti, stare karte
Ako tražite zimski sport na biciklu umjesto na snijegu, ovdje ste na pravom mjestu. Jer otprilike 1.300 kilometara južno od Gibraltarskog prolaza, čak i u prosincu, siječnju i veljači, postoji "kratko-kratko jamstvo". Međutim, ovdje, budući da ste usred Atlantika, često puše znatno jači vjetar nego na Sredozemlju, primjerice na "Mallorci".
Gran Canaria, odakle je Kristofor Kolumbo jednom isplovio da "otkrije" Ameriku, ujedno je i najplaninskiji otok Kanara (najviši vrh, Teide, ipak se nalazi na Tenerifima). Gustoća cestovnih bicikala ovdje je visoka, ali ipak manja nego, primjerice, na Fuerteventuri. To je također (još uvijek) zbog imidža pojedinih otoka: La Gomera - cvijeće. "Fuerte" - trening kamp. Tenerife? Zimsko skrovište za umirovljenike. Posljednje vrijedi i za "GC", iako se ovdje umirovljenici miješaju s vrlo živahnom queer cruising i party scenom.
Da se ovdje može grandiozno voziti bicikl po cestama, već dugo nije prava tajna - ali još uvijek nije potpuno "zdravi razum biciklista": Nakon tvrdokornih biciklista s početka tisućljeća i ranih usvojitelja prije pandemije, sada dolazi sve više mainstream cestovnih biciklista. Ljudi koji su cestovno bicikliranje često otkrili tijekom i nakon korone - i zimi sve češće žele ostvariti sportske snove na cesti umjesto na snijegu.
Na biciklu smije i treba biti malo "zahtjevno" - ali prije i poslije cilj je zona udobnosti. Gran Canaria za to nudi mnogo. No, tko dolazi na ovaj otok zimi biciklirati, trebao bi znati ili uzeti u obzir nekoliko sitnica.
Jedna od tih stvari je vožnja trajektom do Puerto Mogána. Polazi iz Arguineguína ili Puerto Rica - malih luka na južnoj obali otoka. I to je jedina opcija za dolazak do Serenity biciklom.
Iako čak i biciklističke karte koje se reklamiraju kao "aktualne" tvrde da se može voziti slikovitom i dobro uređenom obalnom cestom od Maspalomasa (gdje boravi većina turista i odakle počinju gotovo sve biciklističke ture) do malog ribarskog mjesta Puerto Mogána kako bi se krenulo prema "Serenity". Međutim, obalna cesta zapravo završava točno prije jednog zavoja od ribarskog sela. Prije otprilike osam godina, stijena se srušila na cestu i odnijela je u more. Od tada, u malom Tauritu stoji natpis "kraj asfaltirane ceste".
Tko ne vjeruje (što se događa gotovo svima koji su prvi put na "GC-u"), može pokušati nositi bicikl preko jedne ili dvije betonske barijere. No tada se nađe pred ogradom na litici, gdje je nekad bila cesta - s pogledom na mjesto i rutu koju ste zapravo tražili.
Obično se tada vraćate i pijete espresso na pješčanoj plaži "Playa Taurito" s drugim biciklistkinjama i biciklistima koji su također vjerovali karti. Shvatite da je i to vrlo lijepo iskustvo. Nakon toga uživate u povratku dramatično-lijepom obalnom cestom s pogledom na more natrag u Maspalomas u potpunosti. Sljedeći dan uzimate party-trajekt za Puerto Mogán - i morate se, kad mornar s Bluetooth ghettoblasterom treći put pusti "In the Navy", nasmiješiti.
S plastičnom trubom u ruci i Bluetooth zvučnikom oko vrata, tip više izgleda kao klaun nego mornar.
Na party trajektu za Puerto MoganJer su klaun-mornar i njegov kapetan bili u pravu kada su prilikom ukrcavanja tvrdili da su odron stijena i godinama nepopravljena cesta blagoslov za sve. Inače bi njihov čamac bio prilično prazan. Isto vrijedi i za kafiće na plaži u Playa Taurito. S druge strane, na obalnoj cesti bilo bi više prometa. Osim toga, gotovo nijedan par cestovnih biciklista ili grupa biciklista ovdje inače ne bi uživao u "Biciklu i Čamcu".
Uz malo sreće, kaže se, tijekom kratke vožnje povremeno se mogu vidjeti čak i kitovi. Stoga bi bio zlobnik onaj tko bi iza nepopravljanja urušene ceste između Puerto Mogana i Taurita sumnjao na namjeru ili proračunatost.
"I najbolja stvar u vezi s čamcem", smiješi se klaun-mornar široko pri iskrcavanju za oproštaj, "vaše su noge svježe za uspon na Serenity.
Hotspot Playa del Inglés
Svježe noge nisu isključivo pitanje kratke, u ovom slučaju gotovo previše lagane vožnje do planine. Tko na biciklističkom odmoru želi svaki dan voziti troznamenkaste kilometre i četveroznamenkaste visinske metre, tko se želi suprotstaviti vjetru koji ovdje nikada nije predvidiv (i uvijek puše iz krivog smjera), treba osim odmora i dovoljno – a povrh toga što kvalitetnije – hrane. I dobar bicikl.
Ono što zvuči jednostavno i logično, može postati problem na otoku koji je 1960-ih godina imao manje od 100.000 posjetitelja godišnje, ali je u posljednjih deset godina povećao broj turista s dva na četiri milijuna godišnje:
Južni dio Gran Canarije, zahvaljujući poznatim dinama od nanesenog sjevernoafričkog saharskog pijeska, turistički je znatno razvijeniji od sjevera. Ovdje, u Maspalomasu, sve se skuplja i zbijeno je koliko god je moguće: hotelski blokovi stoje jedan uz drugi, apartmanski kompleksi prilijepljeni su jedan uz drugi. Između njih guraju se restorani brze hrane, barovi, diskoteke, klubovi i trgovine s jeftinom robom s velikim imenima dizajnera na izlozima.
U "Playa del Ingles" (s "Ingles" su mislili na sve koji nisu lokalni stanovnici) u bilo koje doba dana ili noći iz nekog bara dopire buka kroz otvorena balkonska vrata. Dječja igrališta i bazeni s pogledom na autocestu su normalni. A ako bi put do mora trajao 20 minuta ili još duže, ležaljka se ponekad postavi i na rijetku travu pored brze ceste.
Aplikacije za pretraživanje često vas šalju na susjedne otoke ili u Europu
Maspalomas: Traženje vegetarijanske hrane ...Tko traži mir i dobar san, možda će imati poteškoća. Također, jer je u takvim okruženjima iz iskustva teško pronaći ne samo "prazne" kalorije, već i uravnoteženu ili čak zdravu hranu u količinama koje zadovoljavaju zahtjeve dnevnih biciklističkih tura.
Još "zabavnije" postaje kada se u takvim regijama traži vegetarijanska ili čak veganska prehrana. Relevantne aplikacije za pretraživanje često vas šalju na susjedne otoke ili čak u Europu...
Naravno, smještaji za samostalnu pripremu obroka također bi bili opcija. No, tada vam je opet potreban unajmljeni automobil kako biste iz (mirnog) zaleđa uopće stigli do supermarketa. Ili riskirate, ako niste dobro upoznati s regijom, da vas stalno ometa glazba iz obližnjeg kluba ili zabava u susjednom apartmanu.
5-zvjezdani pokret
Jedno moguće i dokazano funkcionalno rješenje predstavljaju upravo one predimenzionirane petozvjezdane ustanove koje aktivni turisti, koji sebe smatraju "zahtjevnima", često izbjegavaju u širokom luku. U Maspalomasu se ove kuće nalaze oko "Fara", svjetionika uz more.
Takvi hotelski kompleksi, poput "Baobaba", koji je zamišljen po uzoru na afričku utvrdu, mogu izgledati arhitektonski i konceptualno neobično. No, to je u ovom kontekstu nevažno: na kraju krajeva, zahvaljujući velikom broju soba, nude veličinu i raznolikost švedskog stola koja zadovoljava apetit čak i nakon treće 200-kilometarske ture biciklističkog tjedna. I to bez potrebe da svaki dan na tanjuru imate isto. Po potrebi čak i bez mesa, jaja ili drugih životinjskih proizvoda.
Istovremeno, takvi veliki kompleksi uvijek imaju i područja u kojima ni animacija ni disko ne pretvaraju noć u dan. A tu su i wellness prostori, koji taj naziv obično i opravdavaju.
Tu se ne radi samo o masažama, već o najboljem načinu za "ispiranje" laktata iz umornih nogu: naime, plivanju! Baobab u jednom od svoja dva zapetljana džungla-vrta, uključujući plastične zebre, žirafe i nosoroge u prirodnoj veličini, ima prstenasti bazen. Jedan krug oko središta iznosi točno 200 metara. Iznenađujuće, ovdje se doista može nesmetano i brzo plivati u krug ... i to postaviti na Stravu kao "openwater-donut" na čuđenje i veselje prijatelja kod kuće.
Plastične žirafe i openwater-krafne
Ne postoji ništa što ne postoji u ovim hotelskim kompleksima s 5 zvjezdica ...Veličine soba i prostranost hodnika i objekata također omogućuju da bicikle bez rasprave ili prijekora recepcije ponesete u sobu. Dopušteno ili stvarno dobrodošlo to vjerojatno nije ni ovdje, kao ni u većini drugih hotela na ovom planetu. No, nitko nije zainteresiran da od toga napravi problem.
Također, jer se vodeća regionalna hotelska grupa sve više želi pozicionirati kao "baza" za biciklistički i aktivni turizam. Rastuća ciljna skupina financijski moćnih biciklista koji preferiraju udobnost (za razliku od asketskih hardcore cestovnih biciklista u kamperskim kombijima) vrlo je zanimljiva ne samo zbog njihove potrebe za dodatnim i wellness uslugama, već i kao vremenski fleksibilna klijentela izvan glavne turističke sezone.
Iznajmljivanje umjesto nošenja
Što se tiče udobnosti. Mnogi koji danas biciklizam na cestovnim biciklima razmatraju kao opciju za zimski sport i zbog toga prihvaćaju i dulja putovanja, imaju prema sportskom biciklu isti pragmatičan pristup kao i oni koji na Alpama klize po umjetnom snijegu: iznajmljuju, umjesto da se muče s glomaznom prtljagom.
I kao kod iznajmljivanja skijaške opreme, prošla su vremena kada ste morali biti zadovoljni drugorazrednim ili trećerazrednim materijalom.
Na Kanarima je u tom pogledu pionirski posao obavljen, jer je već oko 2000. godine jedan (usput rečeno austrijski) iseljenički par na Gran Canariji osnovao turističku biciklističku iznajmljivaonicu pod nazivom "Free Motion" s fokusom na potrebe visokog ranga. Ne samo za cestovne bicikliste i biciklistkinje, već i za vozače i vozačice na turama, brdske bicikliste i – u međuvremenu – e-bicikle.
Danas na Kanarima postoji deset Free-Motion poslovnica na različitim lokacijama ili u hotelima. Portfolio seže od premium modela velikih marki do povoljnih početničkih bicikala, a osim uobičajenih (i na zahtjev neuobičajenih) veličina, obično je dostupna i široka ponuda opreme i prijenosa. Ipak, pravovremena (dakle rana) rezervacija se toplo preporučuje. Također: Ponijeti vlastito sjedalo ili pedale nikad nije loša ideja.
Za one koji žele još više udobnosti, moguće je rezervirati i vođene ture u različitim razinama zahtjevnosti. Većini je, međutim, dovoljna karta biciklističkih tura otoka koja je dostupna u svim Free-Motion poslovnicama (da, naravno: staze su dostupne i za preuzimanje). Sve uobičajene ture u njoj su precizno i detaljno opisane – uključujući visinske profile, udaljenosti u kilometrima, servisne i odmorišne stanice.
Budi iskren: svidjelo ti se. Puno. Zar ne?
Klaun-mornar na Bike-to-Boat turi želi (ne želi) znatiJedna greška se tvrdoglavo zadržava na fizičkim kartama: Put prema Puerto Moganu, prema "Serenity", još uvijek nije označen ni osam godina nakon odrona stijene. U trgovinama osoblje i znakovi doduše ukazuju na ovaj "bug", ali čini se da nitko ne razmišlja o tome da prepravi kartu.
Možda i zato što klaun-mornar i njegov kapetan na trajektu prema Serenity nisu u krivu kada kažu da je ova "Boat to Bike"-tura nešto posebno. Nešto što možete doživjeti samo na Gran Canariji: "I budite iskreni: svidjelo vam se. Jako. Zar ne?"
Napomena o usklađenosti:
Putovanje je bilo samostalno organizirano i financirano, Free Motion i Lopesan Baobab osigurali su bicikle i hotelske krevete.