Zimní sporty na Gran Canarii
29.01.25 08:39 3562025-01-29T08:39:00+01:00Text: Tom Rottenberg (Přeloženo AI)Fotografie: Tom Rottenberg, Free Motion (5)Jízda na silničním kole s výhledem na moře a výlet lodí. Asketičtí trénující znají nejhornatější ostrov Kanárských ostrovů s garancí „krátký-krátký“ i v lednu už léta. Turistický sektor nyní více sází na finančně zajištěné cyklisty na silničních kolech, kterým záleží na komfortu a wellness – a kteří si, podobně jako lyžaři, nechtějí cestování komplikovat nadměrnými zavazadly.29.01.25 08:39 4712025-01-29T08:39:00+01:00Zimní sporty na Gran Canarii
29.01.25 08:39 4712025-01-29T08:39:00+01:00 Tom Rottenberg (Přeloženo AI) Tom Rottenberg, Free Motion (5)Jízda na silničním kole s výhledem na moře a výlet lodí. Asketičtí trénující znají nejhornatější ostrov Kanárských ostrovů s garancí „krátký-krátký“ i v lednu už léta. Turistický sektor nyní více sází na finančně zajištěné cyklisty na silničních kolech, kterým záleží na komfortu a wellness – a kteří si, podobně jako lyžaři, nechtějí cestování komplikovat nadměrnými zavazadly.29.01.25 08:39 4712025-01-29T08:39:00+01:00Muž na mostě si je jistý: "Oni tu cestu nikdy neopraví," říká - a září. "To je dobře! Velmi dobře!" A jeho kamarád, který s plastovou trubkou v ruce a Bluetooth reproduktorem kolem krku připomíná spíš klauna než námořníka, dodává: "Dobré pro nás, dobré pro naše rodiny - a dobré pro vás: můžete si užít plavbu lodí!" Námořník-klaun stiskne tlačítko Play. "In the Navy" zní z malého trajektu pro cestující. Pak uvolní lana z mola.
Muž na mostě nasměruje loď podél pobřeží. "Dejte kola mezi řady sedadel," říká námořník, "tam budou v bezpečí." Poté zesílí hudbu: "Jste připraveni na párty?" Polovina z přibližně 30 pasažérů na palubě poslušně zvedá ruce a začíná se pohupovat.
Druhá polovina se trochu trpně dívá na moře: Těchto 35 minut brzy uplyne. Poté, když vystoupíte v Puerto Mogan a buď se projdete do jedné z přístavních kaváren, nebo opět nasednete na kolo, krátký výlet do nížin zábavního turismu bude rychle zapomenut. Protože pohled na moře byl skutečně pěkný. Ale především proto, že teď to bude směrem k "Serenity": 1 200 výškových metrů.
Kolem větrného mlýna, do kopců - a pak do hor. Tam nahoru po pohádkové serpentinové silnici, nahoru, nahoru, nahoru. Strmé, ale pro průměrně silné cyklisty stále zvládnutelné. Nejprve přes borové lesy, poté zvlněně kolem horských a přehradních jezer. A nad hranicí lesa s výhledy, které stály za každou kletbu a každý kapku potu, který jste sem nahoru vynaložili.
Obrázková kniha serpentýn nahoru, nahoru, nahoru
Serenity - jedna z vysněných cyklotras na Gran CanariiV dálce se třpytí Atlantik. Vpravo i vlevo se tyčí drsné, neúrodné vulkanické a měsíční krajiny. Nad nimi, lehce zahalené mraky, několik vrcholů. Mezi tím, v každé zatáčce dramatičtější, krásnější a velkolepější pohled, leží široká, dlouhá kotlina.
Tudy se sem přijelo. A jako šedý pruh se silnice vine tímto obrazem. Serenity: jedna z vysněných cyklistických tras na Gran Canarii.
Samozřejmě je to především díky krajině. Díky výhledům. Ale je tu ještě něco: Trasa je téměř všude bez výmolů a poškození mrazem. Asfalt je téměř všude tak hladký jako dětská prdelka.
A: Ve srovnání s tolika jinými průsmykovými a horskými silnicemi zde jezdí jen málo aut. Většina řidičů trpělivě čeká, dokud není cesta a výhled volný. A pak (většinou) dodržují boční odstupy, které si tento název opravdu zaslouží. Protože – ale to se dozvíte až později při dotazu – dokonce i řidiči půjčených aut vědí, že policie zde již při prvním příliš těsném předjíždění uděluje pokutu až 400 eur ... a také ji vybírá.
Toto však není specialita Serenity. Ani Gran Canarie. Takto je to po celém Španělsku a (mimo jiné) je to jeden z důvodů, proč stále více silničních cyklistů během evropské mimosezóny míří právě do Španělska. Ať už na Baleáry, do oblasti Malagy, na silnice kolem Girony – nebo právě sem, na Serenity, nejkrásnější trasu pro silniční kola na Gran Canarii, která je spolu s El Hierro nejjižnějším z Kanárských ostrovů.
Noví hosté, staré mapy
Kdo hledá zimní sporty na kole místo na sněhu, je tady správně. Protože asi 1.300 kilometrů jižně od Gibraltarské úžiny je i v prosinci, lednu a únoru zaručena "krátko-krátká" sezóna. Avšak zde, uprostřed Atlantiku, často fouká mnohem silnější vítr než ve Středozemním moři, například na "Mallorce".
Gran Canaria, odkud kdysi vyplul Kryštof Kolumbus, aby "objevil" Ameriku, je navíc nejhornatějším ostrovem Kanárských ostrovů (nejvyšší hora se však nachází na Tenerife, kde stojí Teide). Hustota silničních kol je zde vysoká, ale přesto nižší než například na Fuerteventuře. To je (stále ještě) ovlivněno image jednotlivých ostrovů: La Gomera - květiny. "Fuerte" - tréninkové kempy. Tenerife? Zimní útočiště pro důchodce. Poslední zmíněné platí i pro "GC", přičemž se zde senioři mísí s velmi živou queer cruisingovou a party scénou.
To, že se zde dá na silnici skvěle jezdit na kole, už dávno není žádným skutečným tajným tipem - ale stále to ještě není "běžný cyklistický smysl": Po nadšencích z přelomu tisíciletí a průkopnících z doby před pandemií nyní přichází stále více mainstreamových silničních cyklistů. Lidé, kteří silniční cyklistiku často objevili během a po pandemii - a v zimě stále častěji místo na sněhu chtějí realizovat své sportovní sny na silnici.
Na kole může a má být klidně trochu "náročněji" - ale předtím a potom je cílem komfortní zóna. Gran Canaria toho v tomto směru nabízí hodně. Kdo však přijíždí na tento ostrov za zimní cyklistikou, měl by vědět nebo vzít v úvahu několik drobností.
Jednou z nich je záležitost s trajektem do Puerto Mogán. Ten vyplouvá z Arguineguínu nebo Puerto Rica - malých přístavů na jižním pobřeží ostrova. A je nepostradatelný, pokud chcete na kole dosáhnout Serenity.
I když takzvané "aktuální" cyklistické mapy tvrdí, že se lze dostat přes malebnou a dobře vybudovanou pobřežní silnici z Maspalomas (zde bydlí většina turistů a zde začíná téměř každá cyklistická túra) až do malebné rybářské vesnice Puerto Mogán, odkud je možné začít výjezd na "Serenity". Ve skutečnosti však pobřežní silnice končí přesně jednu zatáčku před touto rybářskou vesnicí. Před osmi lety zde totiž skalní výčnělek spadl na silnici a strhl ji do moře. Od té doby platí v malé vesnici Taurito, že zde je "konec rozšířené trasy".
Kdo tomu nechce věřit (tedy při první návštěvě na "GC" téměř každý), může kolo přenést přes jednu nebo dvě betonové bariéry. Ale pak se ocitne před zátarasem nad propastí, kde kdysi byla silnice - s výhledem na místo a trasu, kterou původně hledal.
Obvykle se pak člověk otočí a dá si na písečné pláži "Playa Taurito" espresso s ostatními cyklistkami a cyklisty, kteří také věřili mapě. Zjistí, že i toto je velmi příjemný zážitek. Poté si naplno užije cestu zpět po dramaticky krásné pobřežní silnici s výhledem na moře zpět do Maspalomas. Další den vezme párty trajekt do Puerto Mogán - a musí se usmát, když námořník s Bluetooth ghettoblasterem potřetí pustí "In the Navy".
S plastovou trumpetou v ruce a Bluetooth reproduktorem kolem krku má ten chlap více z klauna než z námořníka
Na párty trajektu do Puerto MogánProtože klaun-námořník a jeho kapitán měli pravdu, když při nastupování tvrdili, že sesuv skály a roky neopravovaná silnice jsou požehnáním pro všechny. Jejich loď by jinak byla docela prázdná. Stejně tak plážové kavárny v Playa Taurito. Zato by na pobřežní silnici bylo více provozu. Nemluvě o tom, že by si zde téměř žádné dvojice na silničních kolech nebo skupiny na kolech jinak neužily "Bike & Boat".
S trochou štěstí, říká se, lze na krátké plavbě sem tam dokonce vidět velryby. Je tedy šibal ten, kdo za neopravováním zřícené silniční zatáčky mezi Puerto Mogan a Taurito hledá úmysl nebo kalkul.
"A nejlepší na tom, že jedete lodí," usmívá se široce klaun-námořník při vystupování na rozloučenou, "je, že máte čerstvé nohy na stoupání na Serenity.
Hotspot Playa del Inglés
Čerstvé nohy však nejsou pouze otázkou krátké, v tomto případě až příliš bez námahy zvládnuté jízdy k hoře. Kdo chce během cyklistické dovolené jezdit každý den stovky kilometrů a překonávat tisíce výškových metrů, kdo se chce postavit zde vždy nepředvídatelnému (a vždy ze špatného směru foukajícímu) větru, potřebuje kromě odpočinku také dostatek – a co možná nejkvalitnější – stravy. A také dobrý hardware.
Co zní jednoduše a logicky, může se na ostrově, který v 60. letech minulého století navštívilo méně než 100 000 lidí ročně, ale za posledních deset let zvýšil počet turistů z dvou na čtyři miliony ročně, stát problémem:
Nejen díky slavným dunám vytvořeným navátým pískem ze severoafrické Sahary je jih Gran Canarie turisticky mnohem rozvinutější než sever. Zde, v Maspalomas, se vše soustřeďuje a tlačí dohromady, co se jen může shluknout: hotelový blok těsně sousedí s dalším hotelovým blokem, apartmánový komplex přiléhá k dalšímu apartmánovému komplexu. Mezi tím se tlačí fastfoodové restaurace, bary, diskotéky, kluby a obchody s levným zbožím, na jejichž výlohách jsou velká designérská jména.
V "Playa del Ingles" (s "Ingles" jsou míněni všichni, kdo nejsou místní) se ve dne v noci ozývá dunění z nějakého baru přes otevřené balkonové dveře. Dětská hřiště a bazén s výhledem na dálnici jsou běžné. A když cesta k moři trvá 20 minut nebo ještě déle, lehátko se prostě postaví do řídké trávy vedle rychlostní silnice.
Takové aplikace pro vyhledávání vás rády pošlou na sousední ostrovy nebo do Evropy
Maspalomas: Hledání vegetariánského jídla ...Kdo hledá klid a dobrý spánek, může to mít obtížné. Také proto, že v takovém prostředí bývá podle zkušeností těžké najít nejen prázdné kalorie, ale dokonce i vyvážené nebo dokonce zdravé jídlo v množstvích, která odpovídají potřebám každodenních cyklistických výletů.
Ještě "zábavnější" to je, pokud se v takových oblastech pokusíte najít vegetariánskou nebo dokonce veganskou stravu. Specializované vyhledávací aplikace vás rády pošlou na sousední ostrovy nebo do Evropy...
Samozřejmě by i ubytování s vlastním stravováním bylo možností. Ale k tomu zase potřebujete pronajaté auto, abyste se z (klidného) vnitrozemí vůbec dostali k supermarketům. Nebo riskujete, že pokud se v místě dobře nevyznáte, budete neustále vystaveni hluku z diskotéky za rohem a večírku v sousedním apartmánu.
Hnutí pěti hvězd
Možným a prokazatelně fungujícím řešením jsou právě tyto nadrozměrné 5hvězdičkové komplexy, kterým se aktivní rekreanti a rekreantky, kteří se považují za "náročné", často vyhýbají. V Maspalomas se tyto hotely nacházejí kolem "Faro", majáku u moře.
Takové hotelové komplexy, například "Baobab", inspirovaný africkou pevností, mohou působit architektonicky a konceptuálně bizarně. To je však v tomto kontextu irelevantní: Nabízejí totiž díky svému množství pokojů tak velký a rozmanitý bufet, že uspokojí i hlad po třetí 200kilometrové túře cyklistického týdne. A to bez nutnosti mít každý den na talíři to samé. Na přání dokonce bez masa, vajec nebo jiných živočišných produktů.
Současně mají takové velké komplexy vždy i oblasti, kde noční klid neruší ani animace, ani diskotéky. A wellness zóny, které si toto označení obvykle opravdu zaslouží.
Nejde jen o masáže, ale o nejlepší způsob, jak "vyplavit" laktát z unavených nohou: totiž plavání! Baobab má v jedné ze svých dvou spletitých džunglových zahrad, včetně plastových zeber, žiraf a nosorožců v životní velikosti, kruhový bazén. Jedno kolo uprostřed má přesně 200 metrů. Kupodivu je zde skutečně možné nerušeně a rychle plavat dokola ... a doma pak přátele ohromit a pobavit tím, že to na Stravě označíte jako Openwater-Donut.
Plastikové žirafy a openwaterové donuty
Neexistuje nic, co by neexistovalo v 5hvězdičkových hotelových komplexech ...Velikost pokojů a prostornost chodeb a zařízení navíc usnadňují vzít si kolo do pokoje bez jakýchkoliv diskusí nebo výtek na recepci. Není to zde povoleno nebo obzvlášť vítáno, stejně jako ve většině jiných hotelů na světě. Ale nikdo nemá zájem z toho dělat problém.
Také proto, že regionálně dominantní hotelová skupina se stále více snaží profilovat jako "domovská základna" pro cyklistické a aktivní dovolené. Rostoucí cílová skupina finančně silných komfortních cyklistů je totiž (na rozdíl od asketických hardcore silničních cyklistů v kempingovém voze) zajímavá nejen kvůli své potřebě doplňkových a wellness služeb, ale také jako časově flexibilní klientela mimo hlavní sezónu.
Půjčit místo tahání
Pokud jde o pohodlí. Mnoho lidí, kteří dnes zvažují silniční cyklistiku jako zimní sportovní možnost a kvůli tomu jsou ochotni podniknout i delší cesty, přistupují k tomuto sportovnímu vybavení stejně pragmaticky jako ti, kteří se v Alpách prohánějí na umělém sněhu: místo tahání nadměrných zavazadel si vybavení jednoduše pronajímají.
A stejně jako při půjčování lyžařského vybavení jsou doby, kdy jste se museli spokojit s druhotřídním nebo třetotřídním materiálem, dávno pryč.
Na Kanárských ostrovech byla v tomto ohledu provedena průkopnická práce, protože již kolem roku 2000 založil jeden (mimochodem rakouský) expat pár na Gran Canarii pod názvem „Free Motion“ půjčovnu kol zaměřenou na vysoké nároky. Nejen pro silniční cyklisty, ale také pro turisty, horská kola a – v současnosti – elektrokola.
Dnes je na Kanárských ostrovech deset poboček Free Motion v různých městech nebo hotelech. Portfolio sahá od prémiových modelů velkých značek až po cenově dostupná základní kola, vedle běžných (a na požádání i neobvyklých) velikostí je obvykle k dispozici také široký výběr vybavení a převodů. Přesto se důrazně doporučuje včasná (tedy brzká) rezervace. A: Přivézt si vlastní sedlo nebo pedály není nikdy špatné.
Kdo chce ještě větší komfort, může si také rezervovat vedené túry v různých výkonnostních kategoriích. Většině však postačí cykloturistická mapa ostrova, která je dostupná ve všech pobočkách Free Motion (ano, samozřejmě: trasy jsou k dispozici také ke stažení). Všechny běžné trasy jsou v ní přesně a podrobně popsány – včetně výškových profilů, údajů o kilometrech, servisních a odpočinkových stanic.
Buďte upřímní: líbilo se vám to. Hodně. Nebo ne?
Klaun-námořník na Bike-to-Boat tour chce (ne)vědětChyba se však na fyzických mapách drží tvrdošíjně: Trasa do Puerto Mogan, směrem k "Serenity", není ani osm let po sesuvu kamení stále opravena. V obchodech sice personál a cedule upozorňují na tento "bug", ale zdá se, že nikoho nenapadlo mapu překreslit.
Možná i proto, že klaun-námořník a jeho kapitán na trajektu k Serenity nemají tak úplně pravdu, když říkají, že tato "Boat to Bike"-túra je něco výjimečného. Něco, co zažijete jen na Gran Canarii: "A buďte upřímní: líbilo se vám to. Hodně. Nebo snad ne?"
Upozornění na soulad:
Cesta byla organizována a financována samostatně, Free Motion a Lopesan Baobab poskytli kola a hotelová lůžka.










