"Blato?" Manuel s promišljenim naborom na čelu ponavlja moju posljednju upitanu riječ i pritom me gleda pomalo zbunjeno.
"Prljavština, blato", brzo se uključuje Michi. Direktorica BikeHotels Südtirol je očito vješta u prevođenju između Austrijskog i Njemačkog. Ali izraz na Manuelaovom licu ostaje zamišljen dok miješa malu žličicu u svom espressu; kao da stvarno ne bi znao što je mokra, mekana zemlja. Ili kao da na Ladinu nema riječi za to.
Jučer u ovo vrijeme, na prašnjavim stazama između Col Raisera i Grödnerjocha, možda bih mu još i povjerovala. Ali nakon sinoćnjeg pljuska, zbog kojeg nam je jutros već letjelo mnogo blata oko ušiju, čini mi se to malo vjerojatnim.
"Mauta!", napokon se sjeti naš vodič.
Mauta. Još jedna riječ više u mom imaginarnom Njemačko-Ladinskom rječniku. I to vrlo bitna, kako ću tijekom današnje ture još otkriti.
U mislima pokušavam je odmah pohraniti pored Tiëra, zemlje, i Giara, šljunka. Ali: Taj drevni jezik je nepokoran, bježi brže iz mojih moždanih vijuga nego što marmoti na Secedi ulaze u svoje jame.
Vrijeme je da naučeno zapišem. Vrijeme da doživljeno zabilježim.
Ladinski za početnike, biciklizam za napredne
Pokretno učenje u Grödenu pomoću trail bicikala i pomagala za usponBlijedi planine, ljudski patuljci
Lifte hin, Straßen her: U Dolomitima vlada snaga prirodeTko do sada samo razumije željezničku stanicu: Nalazimo se u Val Gardena, jednoj od bočnih dolina Eisacktal - tamo, gdje se uz već samorazumljivi bilingvizam Južnog Tirola s ladinjskim jezikom pridružuje još treći jezik.
I tamo, gdje pojmovi poput Sellaronda, Saslong ili Alpe di Siusi izazivaju znanstveno kimanje među sportašima na dva kotača, daskama ili nogama. Ovaj krajolik duboko impresivan kutak Dolomita, smješten između prirodnih parkova Puez-Odle i Sciliar-Catinaccio, je na kraju za obožavatelje planina svih vrsta primamljiv pojam.
Bënuni te Gherdëina
Gherdëina dakle, ili Val Gardena, ili Gröden. Ladinima to nije važno. Svoj jezik, koji je nastao spajanjem jezika rimskih osvajača s jezikom retijskih naseljenika oko rođenja Krista, bacaju u veliki zajednički lonac s (tek kasnije razvijenim) jezicima talijanskog i njemačkog jezika, i koriste ga kako situacija zahtijeva.
Nerezidentima se to može činiti kao najgora, babilonska jezična zbunjenost: ovdje naručivanje na talijanskom, tamo mali razgovor na ladinu, negdje drugdje briefing ture na njemačkom; i nije rijetko da, zahvaljujući školskom sustavu, turistima govore i savršeni engleski, francuski, španjolski ili ruski. Činjenica je: jezična raznolikost ide ruku pod ruku s velikim kulturnim bogatstvom, čini Ladinere mentalno fleksibilnima i pruža nam još intenzivnije iskustvo odmora, nego što bi to "Blijede planine" i tipična kuhinja regije mogle same postići.
Ali skrećem s teme. Zapravo, naša tema je brdski biciklizam. Ili kako bih nazvao lokalnu varijantu ovog sporta, gondola-biciklizam. Jer pomoć pri usponima je sasvim normalan dio raznolike ponude ruta u Val Gardeni, a žičare ili gondole ovdje zapravo koriste samo jednom godišnje u lipnju onih 4.000 junakinja i junaka koji sudjeluju na MTB-Maratonu Hero Südtirol Dolomites, ranije poznatom kao Sellaronda Hero.
Dakle, spremite čudesnu Sorglos-all-in-Dolomiti-Supersummer-Card i krenite prema St. Ulrichu, St. Christini ili Wolkensteinu – ovisno o tome kuda putovanje vodi i koja će žičara (Seiser Alm, Furnes, Monte Pana, Ciampinoi ili Dantercepies) preuzeti prvih 400 do 1.200 metara visinske razlike.
Dan 1: Gardena Ronda
Naš plan za početak se zvao Gardena Ronda. Pri čemu mi zapravo nismo ništa morali planirati. Jer kao i uvijek, kada nas BikeHotels Südtirol uzmu pod svoje, mi smo najbolje zbrinuti i vođeni.
Ovaj put od strane Ellisa i Wollyja, energičnih vlasnika Kedul Alpine Lodge - male, ali fine Bed&Breakfast na sunčanoj strani Santa Cristine, smještene odmah uz promenadu stare Grödner željeznice i blagoslovljene fantastičnim pogledom na Langkofel koji se izravno pred našim sobama uzdiže na visinu od 3,181 m.
Dalje od strane Daniela i Manuela, naših vodiča za dan 1, odnosno 2. Dobrovoljni spasilac života i unatoč mladim godinama već (biciklistički) hotelijer prvi, ravnatelj skijaške škole i time gospodar nad 60 skijaških učitelja i učiteljica drugi, obojica bi se, tipični Ladini, prije ugrizli za jezik nego se hvalili svojim životopisima i sposobnostima. O zemlji i (drugim) ljudima nam, međutim, rado pričaju.
I za kraj, drugog dana nas prati i Michaela Zingerle. Direktorica BikeHotels Südtirol koristi naš posjet kako bi napokon i sama opet "pošteno" vozila MTB.
Obilazak Gherdëine mogao bi biti gotovo sve, objasnio nam je Daniel za doručkom koji je Wolly s ljubavlju pripremio: Kratak ili cjelodnevni, s ili bez vlaka, tehnički uglavnom jednostavan ili djelomično zahtjevan.
Preporučio nam je onu varijantu koju MTB vodiči također vole privatno voziti kao vožnju do koliba: Gore na Secedu, preko prostranih, valovitih livada na rubu Geisler grupe dolje u Langental, i od tamo ovisno o vremenu - prognoza je bila za grmljavinsko nevrijeme - ili izravno natrag ili preko Grödnerjocha i Ciampinoija još s dvije ili više žičara u visine i na zabavne staze.
Rečeno, učinjeno. Krenuli smo, oko pet kilometara dolinom do prvog glavnog mjesta u dolini Gröden, St. Ulrich odnosno Ortisei/Urtijëi. Ponegdje smo koristili ravnu trasu bivše Ferata de Gherdëina.
1915. usred zbunjujućih događaja prvog svjetskog rata, od 6.000 ruskih ratnih zarobljenika izgrađena pod nehumanim uvjetima u samo pet mjeseci, uskotračna željeznica koja izvorno vodi od Klausena do Plana prvotno je služila za opskrbu Dolomitskog fronta ratnim materijalom. Kao feudalna pješačka staza i djelomično biciklistička staza, danas ispunjava novu, za nas izuzetno ugodnu svrhu, nakon što je preuređena u putnički vlak, ali ugašena 1960. godine.
Postalo je još ugodnije zahvaljujući žičarama Furnes i Seceda, koje su nas kombiniranim snagama munjevito izbile iz skoro 1.300 na preko 2.400 metara nadmorske visine. I to u slučaju velike kabine čak spektakularno, jer u gornjem dijelu prolazi vrlo blizu impresivnim zapadnim zidovima popularne foto-lokacije.
Zrak je bio rijedak, gore, i veličanstveni panoramski pogled bio je zamagljen. „Nibles“, brzo je zabilježio učenje željno mozak u imaginarnu bilježnicu vokabulara.
Raschötz, Seceda i Geislerspitzen gotovo su se potpuno sakrili iza brzo krećućih, sivih oblaka, a i ispred nas, prema Sellagruppe, Langkofel, Rosengarten i Seiser Alm, pravi vidik, po kojem je ova loža Dolomita tako poznata, bio nam je uskraćen. Scena je djelovala još dramatičnije kada bi se oblaci kratko podigli i na nekoliko sekundi otkrili strme stijene, divlje provalije i beskrajno impresivne bazene.
Zapravo, Turistička zajednica poduzima napore da se smanji vožnja brdskim biciklima na Secedi. Putovi su previše prohodani, a fotografije koje su postale poznate zahvaljujući Windows screensaveru su previše tražene, tako da na lijep dan teško je pronaći mjesto uz brojne Azijate i Instagram obožavatelje.
Ali širi šljunčani putevi ispod markantnog menhira Pieralongia još nisu zatvoreni, pa smo se tako probijali kroz divne pašnjake skijaškog i pješačkog područja Col Raiser i preko koliba Sofie, Daniela i Odlesa prema masivu Stevia. Što smo više silazili i kretali se prema istoku, postajalo je opet usamljenije; iako na odmorištima poput "Utia de Ncisles", gdje smo napravili kratki predah, ili "Juac", gdje smo divili se mekim livadama koje se natječu s oblakima, nikada niste uistinu sami.
Zašto onda uopće ići gore, kada doista ne nedostaje dostojnih i potpuno dopuštenih alternativa? Zato što bi bilo prava šteta propustiti sve tu kamenu veličanstvenost i alpske ljepote.
Posebno nakon Regensburgerhütte, kada se tornjevi poput zubaca Stevie približavaju, zatim šumska staza uz potok pruža raznolikost i naposljetku se otvara vrata Vallunga, kamenita i moćna i mistična i visoka – s lijeve strane zidovi Puez grupe, s desne strane planine Chedul (usput rečeno, davatelj imena našem smještaju) i Col Turond, a u sredini sada sočno zelene šume ariša, koje će u jesen sigurno postati kičasto šarene i lijepe.
Uistinu, Daniel također preporučuje posjetiti Val Gardenu ili odmah u lipnju, na početku sezone, ili tek opet u jesen, kada promjena boja već grandiozne krajine dodaje svoj poseban pečat. „Od rujna putevi i kolibe ponovno pripadaju samo biciklistima, a vrijeme je tada uvijek vrlo stabilno“, zna naš vodič.
Što se tiče vremena: već je bilo tmurnije i vlažnije na ovaj prvi dan. Nakon što smo se osnažili s pečenom slaninom, tjesteninom i njokima, krenuli smo nakon kasnog ručka u planinarskom domu Ciampac na podnožju planine Stevia prema prolazu Grödnerjoch. Gondola Dantercepies je zahvaljujući preuzela uspon od 646 Hm do tog prijevoja između vrhova Cir i Sella masiva.
S Cir Tiëra i Cir Giara imali smo ovdje prvi put izbor između dva izgrađena MTB staza. Kako bismo došli do ciljanog Plans de Frea, odlučili smo se za šljunčanu varijantu, dakle Cir Giara – i doista: posebno na početku, staza je opravdala svoje ime i vijugala je u prilično skliskom, labavom tlu cik-cak prema Passo Gardena. Uvijek spektakularno i na dohvat ruke pred našim očima: Sella masiv.
Kakvo je to bilo lebdenje i naslađivanje, čuđenje i gledanje! Zbog te nevjerojatne kulise teško mi je bilo koncentrirati se na stazu, iako bi zbog nekoliko odskočnih rampi i malih stepenica, zavojnica i na kraju čak i drvenih prepreka itekako zaslužila pažnju!
Bio je to lebdenje i uživanje, divljenje i gledanje!
Na Cir Giari s pogledom na masiv Sella, iza nas vrhovi Cir, ispred nas Fea ravnicaSlavnoj planinskoj skupini gotovo pod nogama, zatim smo dosta mirnije surfali kroz cvjetne livade Plans de Frea i njihov šumoviti rub, uključujući i prelazak preko šljunčanih jaraka.
Još uvijek je bilo suho, i kratko smo se čak ponovno popeli na preko 2.000 m nadmorske visine. Ali na kraju ove zabavne vožnje gore-dolje, počelo je ipak po drugi put tog dana kišiti. Samo što su ovaj put šanse za poboljšanje vremena bile znatno lošije nego ujutro, a osim vremena, protiv opcionalnog finala na Freeride Ciampinoi govorilo je i naše već iscrpljeno vremensko proračunato.
Brzo smo stoga uskočili u naše kišne jakne i žurno, prelazeći cestu nekoliko puta, spustili se prema dolje. Netom prije Wolkensteina, naposljetku su se nebeske brane potpuno otvorile. Ali što to znači, da kiša ulazi kroz ovratnik a izlazi kroz cipele, kada je dovoljno toplo i nije više daleko!
Ako Langkofel nosi šešir, bit će loše ili dobro vrijeme
Ladineri se unaprijed – i ne samo meteorološki – ne vole obvezivatiJedini pravi način da se takav divan dan u Italiji i gastronomski skladno završi, zove se pizza, vino rosso i caffè. U La Tambra, na manje od pet minuta hoda od našeg smještaja u St. Christina, naše želje su zadovoljene na delikatan način.
Nakon toga nismo bili samo siti, zadovoljni i umorni. Već smo zbog priča Ellisa i Wollyja bili i prilično uzbuđeni zbog drugog dana.
Dan 2: Sellaronda
Na programu našeg izbornika tura nalazila se Sellaronda koja nije samo zaštitni znak regije, koja se po želji može savladati i kao alpska skijaška karusela, motociklistička ruta, skijaška tura ili klasična ruta za cestovni biciklizam. Prema vremenskoj prognozi, nakon posljednjih jutarnjih kišnih ostataka, čekali su nas i idealni uvjeti da uhvatimo i upijemo ono po čemu je ova kružna tura oko masiva Sella i kroz četiri dolomitske doline – Val Gardena, Alta Badia, Val di Fassa, Val Fodom – poznata u svim varijantama: zadivljujući pogled na sve što u Dolomitima ima ugled i ime.
I tu sjedimo sada u kolibi kod planinske stanice žičare Braia Fraida i vidimo: malo do ništa.
Sivi, kišom natopljeni oblaci ili gusta magla, iz koje vlažno kaplje, pratili su nas od našeg polaska i zamutili panoramu ili je čak potpuno skrili. Tamo gdje smo dan prije gotovo nosom dodirnuli sjeverne litice Sellastocka i nismo se mogli zasititi pogleda na stjenovit dijalog između vrhova Cira i tornjeva skoro-trojčeka, danas je bila samo kapajuća, vunasto-bijela beskrajnost. I gdje je jučer prašilo i suho se slijevalo, danas je vladala ljepljiva zemlja i vlažna glina.
Također ima svojih čari. Međutim, nije idealno vrijeme za fotografiranje. Stoga smo svratili u Ütia i Tabla da čekamo predviđeno poboljšanje uz cappuccino ili espresso i pritom naučimo nekoliko riječi najstarijeg jezika Južnog Tirola.
Eisenbahn? Ferata.
Gondel? Condla.
Alm? Mont.
I usput: činjenica da se Utia, riječ za kolibu, u Gherdëini piše bez točkica iznad početnog slova, a ovdje gore u južnom Gadertalu s njima, nije greška u pisanju. Gröden je jedna od pet dolomitskih dolina oko masiva Sella u kojima se ladin jezik očuvao zbog nekadašnje izolacije tih regija – ali svaka dolina je razvila svoje osobitosti pa čak i potpuno različite riječi.
Murmeltier? Muntaniola.
Hallo? Hoi.
Manuel se pokazuje kao vrlo strpljiv učitelj, osobito kada je riječ o ponekad vrlo teškom izgovoru. Iako: ne propušta ništa. Vanjski oblaci još uvijek vise tako nisko da se jedva može razabrati planinski obronak s druge strane.
Nibla - Oblak
Surëdl - Sunce
Plueia - Kiša
Plan - Ravnica
Troi - Put
Crëp - Planina
Utia - Koliba
Giara - Šljunak
Mauta - Blato
Devertimënt - Zabava
Ali će biti bolje i sušije. Na strmim šljunčanim rampama preko livada Pralongia prekrivenih cvijećem neće nas grijati samo visina u kombinaciji s rijetkim zrakom na visini, već i prvi put sunčeve zrake. Oblaci će se trgati i uvijek iznova omogućavati kratke poglede u Alta Badia i na istočne padine Sellagrupe.
Uzeti ćemo pod kotače pravu orgiju zavoja na Flé stazi - mekano izgrađena, prvi dio ugrađen u blage alpske livade i ukrašen vijugavim drvenim mostovima na močvarnim mjestima, a drugi dio zabavno se okreće kroz bajkovitu šumu.
Popet ćemo se do Passo Campolonga gdje ćemo napraviti jedine značajne visinske metrije pedaliranjem na vlastiti pogon i nakon produžetka pomoću istoimenog ski lifta ugrabiti prvi singletrail kategorije S2: Malo stepenastiji i kamenitiji, kako je već ime Bec de Roces sugeriralo, i lijepo klizav od noćne kiše.
I iznenada ćemo kraljevski jesti u Bar Peter u Arrabi, koji s vanjske strane više liči na brzu hranu. Samo ću reći: Casunziei - vrsta raviola punjenih crvenom repom, prelivenih makom i žalfijom u maslacu te posutih sirom.
Iako će se vrijeme ponovno pogoršati i postati vlažnije. Čak i puno vlažnije.
Marmolata, zaleđena pobjednica natjecanja za titulu "najviši vrh Dolomita", skrivat će se, kao prava stidljiva ljepotica, iza neprobojnog zida oblaka na Portavescovu. Umjesto s tim izvanrednim prizorom, najviša točka naše ture od 2.485 m iznenadit će nas s mršavim kišicom i posljednjim snježištem.
Vjerojatno ćemo vidjeti očaravajuće i imenom dane planinske ruže na travnatom trailu koji slijedi nizbrdo prema Fodomu. No veliki, zeleni ostatak trailom prošaranog Bučenštajnskog doline i pogotovo najviši vrhovi Sellagrupe ovdje na jugu ostat će tek nejasna slutnja.
Na Pordojskom prijevoju nas konačno hvata kiša. A sudeći po stanju tla, ona tamo već duže vrijeme hara: blato, mauta, i voda, ega, posvuda … Šteta za korijenima bogat i izazovan Infinity-Trail (S2), koji zbog toga možemo samo ograničeno uživati i ne možemo ga fotografski zabilježiti!
S druge strane, time dobivamo dragocjeno vrijeme. Da smo imali više fotostanaka, bilo bi tijesno stići do posljednje gondole iz Canazeija na Col Rodellu koja zatvara u 17:30.
No tek kada iziđemo iz ogromne kabine žičare s gornjeg dijela doline Fassa prema Sellajochu, dočekuje nas blistavi lum del soreie – sunčeva svjetlost.
Ista putnička zajednica, koja je upravo s rukama natopljenim vodom dijelila nekoliko keksa i već malo mrzovoljno zurila u zavjese kiše ispred prozora kabine, sada izlazi na prednji prostor Rodella planinske stanice i ne može vjerovati što vidi na drugoj strani planine, u dolini Grödner:
Langkofel, kako se polako i pažljivo oslobađa zahvata oblaka. Sella, kako postupno podiže svoj sivi šešir dio po dio, da bi ga na kraju potpuno skinula. Marmolata, kako sve češće bljeska iz mora oblaka, dok se neposredno prije našeg dolaska na Sellajoch, stvarno pojavljuje pred nama u punoj ljepoti.
I iznenada čak i duga, koja se proteže iznad, između i pored svega toga, u dvostrukom izdanju i sjaji od životne radosti u crvenoj, narančastoj, žutoj, zelenoj, plavoj, ljubičastoj.
Gotovo je previše kičasto da bi bilo istinito. Sunčane alpske livade i intenzivno ružičasto cvjetajući tepih od planinskih ruža u kojem se valjamo u našoj sreći.
Podsmijavamo se apsurdno malim stojećim gondolama legendarnog žičara Sassolungo iz 50-ih godina prošlog stoljeća i divimo se, kako ista planinska masa može izgledati tako različito samo ako se pomaknemo nekoliko metara dalje. Otkrivamo tajanstveno privlačnu formaciju stijena čiji su blokovi različitih veličina posloženi kao kamene gradove i koji ljudima mogu služiti kao penjalište; a vilama, patuljcima i drugim mitološkim bićima, to je sigurno, kao idealan životni prostor i igralište.
Slušamo zviždanje svizaca i divimo se grabljivicama. I kada konačno prođemo planinsku stanicu sjedećeg žičara Gran Paradiso, započinjemo našu posljednju spuštanje u borbi od četiri i pol tisuće visinskih metara.
"Moram biti iskren: Nisam ljubitelj glatko uređenih flow staza. Ali Paravis-Line je doista spektakl. I to ne samo zbog svojih širokih zavoja i visokih valova koji stvaraju pravi osjećaj vožnje na rollercoasteru, što se, zahvaljujući širokoj i hrapavoj stazi, može doista brzo uživati.
To je također, a prije svega, vješto uklopljenost u prostrane livade između Langkofela i Selle, što ovu stazu, ladinjski nomen est omen, čini rajskom. Gdje drugdje se na izlazu iz jednog zavoja nalazi gotovo 1.000 metara visoka stijena za penjanje, a na sljedećem izlazu terasa od preko sedam kilometara širine? Kada drugo, iskačući iz kompresije sa zamahom, imate dojam da skočite ravno na prekomjerno veliku planinsku visoravan?"
Prvo se završava skakaonice - alternativno S2-stazi možete se odmoriti na jednostavnoj Family liniji - završava se ovim stalnim panoramskim TV-om, uranjajući dublje i dublje u šumu.
I to je dobro, jer na ovom posljednjem dijelu stvari postaju znatno tješnje, više skakačke i ozbiljnije s nekim ogromnim stolovima ili step-downs, zbog čega malo koncentracije ne može škoditi.
Nakon pranja, sušenja i održavanja kasnije sastajemo se u restoranu L Fudlé opet - još jedna preporuka Kedul Lodge-a u pješačkoj zoni St. Christine. Tko je probao Tris di canederli, odrezak u kori od kave ili ukusni Vino della casa, zna zašto.
Pogled preko našeg bogato postavljenog stola pokazuje: raskoš naše večere ne zaostaje za prirodnom scenografijom Val Gardene. I provjera našeg novostečenog vokabulara otkriva: nedostaju nam još dvije riječi, Manuel, Daniel, Michi, Ellis i Wolly ...
Hvala? Dilan.
I doviđenja? Assudëi!
Dobro je znati
Za Južnotirolske uvjete, sezona biciklizma je kratka (lipanj - listopad). Kao najbolje vrijeme za putovanje preporučuje se jesen zbog promjene boja, stabilnih vremenskih uvjeta i manje gužve posjetitelja.
www.valgardena.it
www.bikehotels.it
Ture
22 označene staze doline Gröden smještene su između 1.200 i 2.500 metara nadmorske visine i mogu se kombinirati s brojnim žičarama. Vode preko uspješne mješavine šljunčanih puteva, prilično jednostavnih prirodnih staza te izgrađenih singletrailsa različitih težina i osobina. Kao veza u dolini djelomično služi promenada stare Grödner željeznice.
Preuzimanje tura
MTB karta Gröden - Alpe di Siusi
Kao zastupnik regije smatra se slikovita Sellaronda MTB Tour, koja se (u principu i bez pomoći uspona) može voziti oko Sellamassiva koji se proteže preko tri talijanske provincije - Južni Tirol, Belluno, Trentino. Runda se može voziti u smjeru kazaljke na satu (62,5 km/370 m visinske razlike, narančasta signalizacija, sredina lipnja do kraja rujna) ili protiv (58,6 km/1.050 m visinske razlike, zelena signalizacija, sredina srpnja do kraja rujna).
Oba smjera imaju zajedničko četiri moguća mjesta za početak - Wolkenstein, Corvara, Arabba i Canazei, brojne kolibe koje pozivaju na pauzu, i dnevni zadatak od oko 4.000 metara nadmorske visine, s mogućnošću dodatnih varijanti i dodatnih krugova.
Sellaronda web stranica
MTB karta Sellaronda
Karte za žičare
Oni koji žele ostati samo u Grödenu, dobro će se snaći s GardenaCard. Košta € 135,- za šest, odnosno € 103,- za tri uzastopna dana neograničenog korištenja žičara. Prijevoz bicikla se ovdje zasebno naplaćuje 3-5 eura po biciklu.
Cijelo područje Dolomiti Superski i samim tim i Sellaronda pokriva Dolomiti Super Summer Card. To je jednodnevna ili višednevna karta (3 od 4 ili 5 od 7), koja vrijedi za više od 100 žičara i uključuje prijevoz bicikla. Košta 56/120/160 eura, djeca ispod 16 godina plaćaju manje, djeca ispod osam godina voze besplatno. Karta se može kupiti odmah na blagajnama žičara ili online.
Smještaj
Kedul Alpine Lodge: Mali, od vlasnika Waltera "Wollyja" Mussnera i partnerice Ellis Kasslatter srdačno vođen Bed&Breakfast u centru sv. Christine s fantastičnim pogledom, izvrsnim doručkom i strateški povoljnim položajem izravno na trasi Grödner željeznice.
Hotel Piccolo: Kada Daniel Bernardi nije zauzet pokazivanjem svoje domovine BB ekipi, angažmanima za Crveni križ ili vatrogasce, brine se u svom bike hotelu u Wolkensteinu da se svi gosti osjećaju ugodno. Obiteljska atmosfera, gurmanska kuhinja i sunčana centralna lokacija karakteriziraju ovaj hotel s 4 zvjezdice.
Više BikeHotels u Grödenu
Korisni linkovi