
Šaroliki izbor biciklističkih tura u Waldviertelu
18.11.24 10:35 2652024-11-18T10:35:00+01:00Text: NoMan (Prevedeno od AI)Fotografije: Erwin HaidenNa mirnim stazama uz Thayu, Kamp i Ysper s izletima do poznatih i manje poznatih znamenitosti Waldviertela. Vinogradarstvo susreće fjordska akumulacijska jezera, Blockheide se susreće s gradom opasanom zidinama. I vječno privlači željeznica! Degustacijski meni biciklističkih staza sjevera Donje Austrije.18.11.24 10:35 2722024-11-18T10:35:00+01:00Šaroliki izbor biciklističkih tura u Waldviertelu
18.11.24 10:35 2722024-11-18T10:35:00+01:00 NoMan (Prevedeno od AI) Erwin HaidenNa mirnim stazama uz Thayu, Kamp i Ysper s izletima do poznatih i manje poznatih znamenitosti Waldviertela. Vinogradarstvo susreće fjordska akumulacijska jezera, Blockheide se susreće s gradom opasanom zidinama. I vječno privlači željeznica! Degustacijski meni biciklističkih staza sjevera Donje Austrije.18.11.24 10:35 2722024-11-18T10:35:00+01:00Carpaccio od govedine iz Waldviertela. Filet šarana pohan u maku. Srdašni gulaš od krumpira. Zapečeni sivi mak s čokoladnim umakom. Ovo počinje dobro. Dobro, jednostavno i autentično.
Tek što smo se prijavili, poslužuje nam se Waldviertel na najtipičniji mogući način: krumpir, šaran, mak, uz Zwettler Zwickl ili prirodni sok od jabuke od lokalnog voćara – tako izgleda regionalno!
No, činjenica da se kuhinji Waldviertela ovdje pridaje velika važnost samo je jedan od razloga zašto smo za naše putovanje kroz sjevernu Donju Austriju odabrali Faulenzerhotel u Friedersbachu kao našu bazu. Na prvi pogled, hotel se čini usred ničega, ali na drugi pogled, nalazi se točno uz biciklističku stazu Kamptal. Također, nije predaleko od ostalih planiranih odredišta naše raznolike ture kroz Waldviertel. Osim toga, ovaj hotel s četiri zvjezdice nudi wellness sadržaje koji uključuju parnu kupelj, saunu, bazen, zone za opuštanje, masaže i infracrvene kabine – sve što je potrebno za opuštanje eventualno umornih mišića nakon pedaliranja.
I baš kao što smo mi pozvani ovdje u sklopu projekta „Waldviertel in Bewegung“ (Waldviertel u pokretu) koji je sufinanciran od strane LEADER-a, tako sada pozivamo i vas: Pratite nas u istraživanju najljepših biciklističkih ruta ovog područja između Dunava i južne Češke, Mühlviertela i Manhartsberga!
Thayarunde - Kamptalska biciklistička staza - Biciklistička staza Željezne zavjese/Blockheide - Biciklistička ruta južnog Waldviertela
Postaje naše vožnje po WaldvierteluKao na tračnicama: Thayarunde
Strmije ne može biti. Procijenjenih 1,5 metara visinske razlike, koji se nalaze između jedne i druge strane državne ceste neposredno prije Kleineberhartsa, sada predstavljaju najznačajniji pad na našem putu od Waidhofena an der Thaya do Slavonica u Češkoj. Ili gledano u suprotnom smjeru: najizraženiji uspon. Jer otkako smo napustili najsjeverniji austrijski okružni glavni grad, s pravom ponosan na svoj dvorac i povijesni centar s veličanstvenom vijećnicom u sredini, nalazimo se ne samo u stalnoj blizini Njemačke Thaye, koja će se u Raabsu spojiti s Moravskom Thayom u stvarnu rijeku Thayu. Od tada vozimo trasom bivše Thayabahn željeznice. A gdje su vlakovi, tu ne bi trebalo biti velikih visinskih razlika.
Zavoje ćemo na sljedećih 30 kilometara do slikovitog renesansnog grada neposredno iza austrijske granice također jedva susresti. Ono što je nekada bio željeznički kolosijek, izbjegava naime nagle promjene smjera. A automobile ćemo također gotovo uopće ne vidjeti. Dok se jedna polovica Thayarunde vodi malo prometnim sporednim putovima i državnim cestama, druga, kao novo asfaltirana, ravna biciklistička staza na bivšim željezničkim trasama Thayatalbahna i Göpfritz-Raabsbahna, u potpunosti pripada biciklistima.
Ove gotovo rajske uvjete omogućilo je 19 otvorenih općina, vizionarska udruga i jedan ili drugi projekt potpore od strane savezne vlade, pokrajine i Europske unije. Jer je 2006. godine osnovani "Zukunftsraum Thayaland", kojem pripadaju sve općine okruga, kupio ukupno 50 kilometara napuštenih željezničkih trasa zajedno sa stanicama i kolodvorima, prilagodio ih i između 2014. i 2018. godine pretvorio u biciklističku stazu s muzejsko-staničnom postajom, hotelom u vlaku, najmom E-bicikala, odmorištima i točkama doživljaja u tri dijela.
Cijela ruta, smještena u središnjem sjevernom dijelu Waldviertela, danas obuhvaća 101 kilometar i zahvaljujući svojoj uzornoj signalizaciji i sigurnosti, dobroj infrastrukturi i biciklistički prijateljskim partnerskim poslovima duž staze, spada u tzv. TOP biciklističke rute Donje Austrije - uključujući certifikaciju "Biciklizam za djecu".
Za nas to znači: uvijek ima nešto za otkriti ili učiniti: brati kupine uz rub puta, proučavati informativne ploče o nekadašnjem željezničkom prometu, gledati s mostova kako mirno teče Thaya, maziti magarce, istraživati ostatke starih perona i oznaka kilometraže, razmotriti izlet u prirodni park Dobersberg...
Čak su mogući vožnja splavom ili kratka tura čamcem "Zille". Prva je za sve koji su dovoljno visoki da dosegnu sajlu zategnutu preko Njemačke Thaye. Druga je za sve koji su registrirani u aplikaciji LINKA-Go. To je aplikacija za pametne telefone koja između travnja i listopada također otključava pametne brave E-bicikala na pripadajućim THEO-stanicama (naziv znači "Thayaland E-Bikes On Tour") putem QR kodova, omogućavajući najam i povrat bicikala 24 sata dnevno.
Model regionalnog menadžera za prilagodbu klimatskim promjenama
Ležerna i opuštena profesionalna titula Martina Schrammela iz udruge Zukunftsraum ThayalandKako to znamo? „Dopustite, Schrammel, menadžer za prilagodbu klimatskim promjenama u regiji.“ Susrećemo čovjeka s pomalo nezgrapnim nazivom zanimanja neposredno ispred željezničke kućice u mjestu Thaya – tamo gdje se nalazi i pristanište za splavi.
Prati nas na pažljivo sastavljenim deblima s povjerljivim imenom „Titanic“ na drugu obalu Thaye, gdje molovi i ljestve ovdašnjeg riječnog kupališta olakšavaju skok u hladnu vodu. No, pazite! Thaya spada u one vode koje su čak i tijekom najtoplijeg ljeta zaista hladne i stoga više od osvježavajućih.
Na željezničkoj stanici u Dobersbergu ponovno susrećemo voditelja ureda udruge Zukunftsraum Thayaland. Iako se bavi brojnim temama, od uklanjanja asfaltiranih površina preko obnovljive energije do kružne ekonomije, rođeni stanovnik Waldviertela ovdje pronalazi vremena između muzeja željeznice Thayabahn i regionalnog info-punkta za ćaskanje s prijateljima ili spontanu šalicu kave iz elegantnog Lilien porculana.
A u Waldkirchenu se, nakon 20 godina provedenih u Beču, istraživač prostora, koji se vratio u svoj rodni kraj, za nas konačno pretvara u dispečera; dočekuje nas s crvenom kapom i biciklom usklađene boje kako bi nam pokazao u kojem izdanju gostima željezničkog hotela ovdje poslužuje doručak.
Prenoćiti u vagonima za osoblje ÖBB-a vjerno rekonstruiranima; dok bicikl ostavljate na servis u bivšoj spavaonici remize, gdje su se parne lokomotive nekada satima zagrijavale na potrebnu radnu temperaturu; zatim ponijeti užinu iz seoske trgovine koja je uređena u nekadašnjoj mljekari u susjedstvu, čiji su se proizvodi nekada prodavali preko rashladnih vagona sve do Italije…
Dok šetamo jedući sladoled po prekrasnim trgovima Slavonica i divimo se veličanstvenim sgraffito kućama i bogato ukrašenim fasadama najsjevernije točke Thayarunde u takozvanoj Česká Kanadi, slažemo se: Za ljubitelje biciklizma i željeznica, ne može biti bolje rute od ove!
Kamptalska biciklistička staza: Od Zwettla do Kampovih akumulacijskih jezera
Dva do tri dana preporučuju turistički vodiči za jednu od najpoznatijih biciklističkih ruta Waldviertela, biciklističku stazu Kamptal od Zwettla do Altenwörtha (ili, budući da je označena u oba smjera, obrnuto). Njene osnovne karakteristike: 118 kilometara duljine, 1.209 metara visinske razlike uzbrdo, 887 nizbrdo.
Sportski nastrojene osobe mogle bi ovu rutu savladati u jednom danu. No, to bi bila šteta zbog mnogih znamenitosti duž staze, koje bi se tada, ako uopće, mogle tek površno primijetiti ili usputno dotaknuti: rukavac Dunava, vinske podrumske ulice, dvorac Grafenegg, riječno kupalište Plank, ruševina Gars, dvorac Rosenburg, opatija Altenburg – i to je samo površan popis onoga što se može vidjeti između ravničarskog naplavnog područja dunavskih močvara, vinom obraslih padina Wagrama, vinskog grada Langenloisa s južnjačkim šarmom i djelomično kanjonskog, donjeg Kamptala sve do Horner Becken.
Prije desnog zavoja najduže rijeke Waldviertela, kojom ista skreće iz gotovo istočnog u potpuno južni smjer, Kamp protječe kroz visoravan ispresijecanu poput fjorda. I o njoj bismo, ako se može reći kao o prvoj od dvije etape, ovdje željeli detaljnije izvijestiti.
Rode su odletjele prema jugu, a njihovo gnijezdo na vrhu kipa svetice na južnoj strani opatije Zwettl ostalo je napušteno. Ako sve bude kako treba, vratit će se sljedećeg proljeća, jednom preletjeti iznad tamnozelenih šuma oko zavoja rijeke Kamp, gdje već skoro 900 godina stoji moćna cistercitska opatija, i ponovno se smjestiti u svoje gnijezdo od grančica.
Najkasnije od tada, ti veličanstveni ptice selice postat će predmet zavisti. Od travnja do kolovoza, svakodnevno će im pod nogama ležati srednji tok rijeke Kamp, zajedno s njime i divlje razgranata, tajanstveno tamna akumulacijska jezera Kamp.
Mi ostali moramo pedalirati cijelih 20 kilometara prije nego što, nakon polaska iz živopisnog i šarenog grada Zwettl, koji zbog nekoliko lijepih trgova odiše ugodnom atmosferom, prvi put ugledamo neka od poznatih odredišta za rekreaciju.
Čak i kada napokon stignemo do jezera Dobra, srednje od tri uzastopne akumulacije, ptičja perspektiva nesumnjivo bi bila poučnija. Jer kvaka ove nordijski izgledajuće pejzažne idile u srcu Waldviertela je sljedeća: Tko stoji usred šume, ne vidi jezera od drveća.
Izrovana zemlja
Na srednjem toku rijeke Kamp čovjek se osjeća kao da je prenesen na fjordove SkandinavijeMjestimice bljesne tipično smeđa voda Kampa, a s njom i prijateljski suncobrani kampova, šareni čamci izletnika i veseli smijeh djece koja se bacaju u vodu s drveća, mola ili SUP-ova.
Obale Kampovih akumulacijskih jezera možda su većim dijelom teško pristupačne. Međutim, tamo gdje su dostupne zahvaljujući privatnim marinama, ruševinama koje impresivno stoje na malim poluotocima ili uskim jezicima kopna, javnim kampovima ili restoranima, vlada čista radost. Nije ni čudo s obzirom na očaravajuće izmjene svjetla i sjene, duboko prizemljen ugođaj i uglavnom izvrsnu kvalitetu vode!
Šest mirnih kilometara riječne doline nakon brane Dobra, u lijepom selu Krumau s 700 stanovnika, biciklistička staza ponovno napušta Kamp za dugu petlju prema sjeveru. Strmo se ovdje cesta uspinje prema (kakva ironija!) Tiefenbachu, a strm bi bio i put u suprotnom smjeru, prema Preinreichsu i cesti Gföhl, prema nebu.
To su dionice poput ove koje jasno pokazuju koliko se rijeka ovdje duboko ukopala u granitno i gnajsno gorje. A to su i vidici poput onih koji slijede, koji jasno pokazuju zašto se rode svake godine rado vraćaju ...
Prirodni park Blockheide - Granično iskustvo na Stazi željezne zavjese
Kako to, opet 'Iron Curtain Trail'? Pa imali smo ga već na Thayarunde, na zadnjim kilometrima prema Slavonicama, a onda ponovno prilikom povratka u Republiku Austriju nedugo nakon Rancirova, zar ne?
Pomalo zbunjeni, u našem umu slažemo strane svijeta, sliku Waldviertela i našu trenutnu lokaciju Gmünd "sasvim lijevo" na ovoj imaginarnoj karti, tamo gdje se južna i sjeverna grana željeznice Waldviertelbahn susreću na istoj stanici. Ali jasno je: Kao dio dionice najduže biciklističke staze u Europi, EuroVelo 13, s ukupnom dužinom od 10.400 kilometara, ne vodi samo uzduž sjeverne granice Waldviertela s Češkom. On također prelazi polovicu državne granice na zapadu. Konkretno, ulazi točno u Gmünd, podijeljeni grad, dolazeći iz Južne Češke u Waldviertel i napušta ga tek kod Retza, kako bi kroz Weinviertel nastavio prema Bratislavi i zatim, hop, do Crnog mora.
Između leže 192 kilometra puna povijesno značajnih mjesta i impresivnih relikvija iz vremena Željezne zavjese (stalna izložba u dvorcu Weitra podsjeća na sudbonosnu godinu 1989. i vrijeme prije nje), ali i pravih prirodnih dragulja i čistog biciklističkog užitka.
Ovaj kasnoljetni popodnevni dan nikako ne krećemo službeno na šest etapa Waldviertler Iron Curtain Trail-a, sasvim suprotno. Zadovoljavamo se prvih šest kilometara, koji vode kroz krajolik koji bi se lako mogao istraživati cijeli dan: poznati Blockheide, a prije toga takozvani Malerwinkel.
Zaštićeni prirodni park s jedne strane, zaštićeni prirodni spomenik s druge, oba područja povezuje to što su gradska utočišta sasvim posebne vrste.
U Auenlandu Waldviertela
Prirodni park Blockheide inspirira bicikliste svojim jedinstvenim krajolikom. Staze vode kroz slikovite šume, livade i granitne formacije. Ovaj raj za bicikliste nudi rute za sve razine, od početnika do iskusnih vozača. Testovi biciklističke opreme na oviDugačko stubište blizu Schremser Straße služi kao ulaz u slikovito ušće potoka Braunaubach, koji – nomen est omen – zasigurno inspirira mnoge umjetnike i fotografe na kreativna djela. Naš bicikl nosimo na ramenima i spuštamo se u nekadašnji kamenolom.
Na daljnjem dijelu obalnog puta prema Lainsitzu vožnja biciklom je zabranjena, no posjet ovom idiličnom kutku Zemlje svakako je toplo preporučen. Kao pojas poplavne šume, graciozna mješavina vode, granita i listopadne šume već unaprijed najavljuje ono što će se u obližnjoj Blockheide razviti do savršenstva: tipičan "prugasti krajolik" Waldviertela.
Ovaj karakteristični kulturni krajolik sa svojim mozaikom uzdužnih polja, terasa, stepenastih rubova, brežuljaka, drvoreda, područja vrijeska, vlažnih livada i živica jedinstven je u srednjoj Europi. U prirodnom parku površine 106 ha – gdje je vožnja biciklom već odavno ponovno dopuštena – povezuje se s neobičnim balansirajućim stijenama u gotovo mistično iskustvo.
Sanjivo, bajkovito, skandinavski, tajanstveno ... vrijesni krajolik kod Gmünda sa svojim granitnim blokovima, kao da su ih divovske ruke razbacale, i svijetlim šljunčanim povezanim stazama koje se nježno vijugaju kroz livade i polja, nosi mnoga takva obilježja. Ono što je sigurno: pruža rijetkim životinjama i biljkama prekrasan životni prostor. A biciklistima željnim avanture nudi izvanredan ulazak u pustolovinu Iron Curtain Trail.
Od dvoraca i zamkova: Južni Waldviertel
Doista se može i gore proći. Ugodna, debela, povijesna zidina dvorca Pöggstall štiti nas od vrućine ovog kasnoljetnog, veličanstvenog dana. Osvježavajući voćni sokovi intenzivnog okusa klize niz naša žedna grla. Zajedno s bujno rastućim lončanicama, bijelo postavljeni stolovi na šljunčanom platou nekadašnje vodene utvrde odišu južnjačkim šarmom. Ogromni, svijetli suncobrani, na kojima vise bijeli, mali lampioni i viseće košare s cvijećem, dodatno pridonose tom ugođaju.
Pöggstall se često naziva Meranom Waldviertela zbog svoje relativno blage klime. Ovdje, u vrtu restorana potpuno renoviranog zdanja za Donjoaustrijsku zemaljsku izložbu 2017. godine, sa svojim renesansnim arkadama i portalom, gotičkom dvoranom i spiralnim stubištem koje se okreće ulijevo, taj naziv dobiva i atmosferni smisao.
I baš kao u „pravom“ Meranu, u kojem smo već proveli pokoji sat duže nego što smo prvotno planirali, šetajući veličanstveno ukrašenim šetnicama, živahnim starogradskim uličicama ili panoramskim gorskim stazama, i ovdje riskiramo izgubiti iz vida naš stvarni dnevni plan. Ali što onda – uostalom, sada je (kasno) popodne, pa je stanka sasvim opravdana!
Merano Waldviertla
Pöggstall klimatski i atmosferski nesumnjivo prolazi kao „južni“Poluvrijeme na biciklističkoj ruti Južni Waldviertel. Pred nama je još deset ravnih, ali kontinuirano uzlaznih kilometara do najvišeg mjesta ove rute, Laimbach am Ostrong. Zatim ćemo na podnožju ovog šumovitog planinskog lanca, u jednako ravnom, ali stalnom spustu, kroz dolinu Ysper lebdeći stići prema Dunavu, gdje će naše putovanje kroz Waldviertel završiti nakon dodatnih 20 kilometara u Ysperdorfu.
Hoće li se izlet u divlje-romantičnu Ysperklamm isplatiti, ostaje upitno s obzirom na naš spontani odmor. Ono što je sigurno, budući da već poznajemo završetak iz sličnih posljednjih kilometara Waldviertler Granittraila: I drugi dio ovog putovanja, poput prvog poluvremena, oduševit će nas predivnim pogledima, veličanstvenim prirodnim krajolicima, žuborećim vodama i ljudskim remek-djelima, od seoskih crkava do dvoraca i palača.
Označena u oba smjera, ova tura, duga gotovo 60 kilometara s 600 metara visinske razlike, kroz najniži dio Waldviertela može se shvatiti na dva načina: kao isplativ pristup ili kao najljepši oproštaj iz energetskog prostora od gotovo 5.000 četvornih metara iznad Manhartsberga. Počevši i završavajući u mjestima Spitz i Yspertal na Dunavu, ova dionica također je pogodna za kombiniranje s Dunavskom biciklističkom stazom u zatvorenu kružnu rutu – ali to bi onda bila nekako druga priča.
Mi smo je, budući da smo je vozili posljednjeg dana, doživjeli kao dostojan završetak našeg boravka u Waldviertelu. I tom smo prilikom još jednom uživali u raznolikom best-of ove uglavnom tihe i surove, ali ponekad i iznenađujuće živahne te u svakom slučaju osvježavajuće jednostavne regije.
Spitz kao početna točka općenito se više povezuje s Wachauom nego s Waldviertelom. No, kao vrata prema sjeveru, mjesto smješteno neposredno uz Dunav sa svojim poznatim Muzejom brodarstva, markantnim ruševinama Hinterhaus i brojnim gotičkim građevinama savršeno odgovara kao polazište. Uostalom, šest kilometara duga „Spitzer Graben“ prema Mühldorfu važi kao krajobrazno dojmljiva direktna veza prema Waldviertelu.
I doista: Strme kamene terase, na kojima raste svjetski poznato vino Wachaua, tako su se dojmljivo približile našem putu uz potok Spitzbach, a stabla na kojima rastu jednako poznate marelice Wachaua stajala su tako precizno u špaliru, da smo od silnog divljenja i oduševljenja gotovo zaboravili koliko smo visinskih metara savladali.
Pedalirajući ponekad lijevo, ponekad desno od toka potoka, napredovali smo uz sjevernu stranu Jauerlinga kroz mirna vinogradarska sela poput Vießlinga i Elsarna sve do gotovo Burg Oberranne. Nikad osvojena, ta tvrđava s crkvom obrambenog karaktera i stambenim dijelovima, koja je nažalost privatno vlasništvo i nije (više) dostupna, uzdiže se poput moćnog čuvara iznad bočne doline Dunava.
Za našu biciklističku rutu, ta je oko tisuću godina stara građevina označila točku na kojoj smo napustili direktni pravac prema Waldviertelu i umjesto toga krenuli jugozapadno, preko blago valovitog brežuljkastog kraja prema spomenutom polazištu na pola puta – Pöggstallu. Poznajemo ovu regiju s Wachau biciklističkog maratona i Mühldorf MTB maratona Weinsteinbike; znamo za njezine usjeke i strmine i zato smo bili sretni što je ruta ovdje imala očito blaži, širem krugu biciklista prilagođen karakter.
Kulture božićnih drvaca, tiha sela, prostrana obrađena zemlja i uvijek iznova časne stare zidine – crkve u Trandorfu ili Raxendorfu, ruševine dvoraca Sassingschlösserl i Streitwiesen, a posebno poznata hodočasnička crkva Heiligenblut – pratili su naš put. Za raznolikost se pobrinula majka priroda s malim potocima koje je ponekad trebalo prijeći brodom, a ponekad preko pažljivo dekoriranog mostića, te autor rute s dvije kratke strme dionice kroz šumu i polja.
Posljednja dionica služila je, naravno, i za izbjegavanje prometa na cesti Weitental Straße, umjesto čega smo gotovo „klizili“ prema Pöggstallu preko Gerersdorfa. I eto, tu sada sjedimo, u sredini južnog Waldviertela, u kružnom dvorcu Rogendorf i … ostajemo još neko vrijeme vezani za dolce farniente, prije nego što se konačno uputimo kući.
Korisni linkovi i informacije
Waldviertel Turizam, 3910 Zwettl, Sparkassenplatz 1/2/2, Tel. 02822/54109
Za sve biciklističke staze Waldviertela dostupni su online detaljni opisi tura uključujući visinski profil, informacije o stanju staze, GPX-podatke itd.
Putokazi prema konceptu označavanja Donje Austrije dopunjuju ponudu orijentacije i planiranja u stvarnom životu.
Dodatno, besplatna aplikacija za pametne telefone „Niederösterreich Guide“ korisna je kao vodič do izletničkih destinacija, gastronomskih objekata itd.
E-Bike stanice za punjenje
Biciklistički taksiji i mobilnost
Podaci o turama, GPS preuzimanja
- Thayarunde kružna ruta Göpfritz/Wild-Waidhofen/Thaya-Slavonice-Raabs/Thaya-Groß-Siegharts, 101 km, 519 m visinske razlike, 1-2 etape
- Kamptal biciklistička staza Krems-Altenwörth, 118 km/1.209 m visinske razlike, 2-3 etape
- Waldviertler Iron Curtain Trail Gmünd-Retz, 192 km, 1.703 m visinske razlike, 3-4 etape
- Biciklistička ruta južnog Waldviertela Spitz-Ysperdorf, 58 km, 573 m visinske razlike, jednodnevna tura
Smještaj
Faulenzerhotel Schweighofer, 3533 Friedersbach 53, ****hotel s izvrsnom kuhinjom, prostranim wellness područjem, mirnom atmosferom i zaključanom garažom za bicikle
Bicikli su nam za istraživački boravak ljubazno ustupljeni od strane Yamahe. Riječ je o dva predstavnika moćne serije CrossCore RC, za 2025. godinu opremljene najnovijim Yamaha PWSeries S2 pogonom.