A tárcsafékek szinte minden típusú kerékpáron elterjedtek, és érett technológiának számítanak. Elméletileg tökéletes működésre számíthatunk minimális karbantartási igénnyel. A gyakorlatban azonban gyakran más a helyzet, mivel sok kerékpáros folyamatosan szembesül a klasszikus tárcsafék-problémákkal, mint a fading, nyikorgás és dörzsölés, valamint azzal a kérdéssel, hogy milyen betéteket használjanak az első kopás után. De mik is valójában az organikus, szinterelt, eredeti és tuning betétek előnyei és hátrányai?
Válaszokat keresve ezekre és más felhasználóink által feltett kérdésekre, és számos technikai mítosszal leszámolva, részletes beszélgetéseket folytattunk a hidraulikus specialista MAGURA különböző fejlesztőivel. Ezek során különösen a fékbetétekre és tárcsákra – a fékerő titkos hőseire – összpontosítottunk.
A megfelelő kerékpáralkatrészek kiválasztása elengedhetetlen,
hogy optimalizáld kerékpárod teljesítményét, biztonságát és kényelmét.
Organikus vagy szinterelt betétek? Melyik a legalkalmasabb specifikus alkalmazásokra?
MAGURA: "A szinterelt (fémes) és organikus betétek megkülönböztetése általános használatban nagyon ellentétesnek tekinthető. A szinterelt betéteket nagyon tartósnak és hőállónak írják le, míg az organikus betétek élesebbek rövid fékezéseknél.
De ahogy az életben gyakran szokott lenni, itt sem létezik szigorú fekete vagy fehér megkülönböztetés, mivel az összetevők nagyon hasonlóak lehetnek. Minden fékbetét számos összetevőből és töltőanyagból áll. Sok organikus betétnél magas a fémek aránya. A terminológia használata azonban nincs szabványosítva. Ezért nem lehetséges különböző gyártók betéteit csupán a megnevezésük alapján összehasonlítani. Hogy egy betétet organikusnak vagy félig-organikusnak neveznek-e, jelenleg a gyártó belátásán múlik.
Az is egy kérdés, hogy egy szinterelt vagy organikus fékbetét megfelel-e egy adott alkalmazáshoz, ez a fékrendszeren is múlik. A MAGURA minden MT fékhez kizárólag organikus betétkeverékeket ajánl, amelyek kevesebb, mint 30% fémtartalommal rendelkeznek. A fékrendszer és a saját alkatrészeink nem a magas fém tartalmú szinterelt betétek viselkedésére vannak kialakítva.
A MAGURA a különböző betéttípusokat a következőképpen osztályozza:
• Organikus: < 30 % fémtartalom
• Félig-szinterelt: 30-60 % fémtartalom
• Szinterelt: >60 % fémtartalom
Végül is azt ajánljuk az ügyfeleknek, hogy mindig figyeljenek a gyártó betétleírásaira és -ajánlásaira. A gyártók közötti összehasonlítás nehéz."
Általánosságban elmondható, hogy a borítás választása körülbelül 20%-kal befolyásolhatja a fékhatást.
Ez megéri!Miért vannak bizonyos tárcsák kifejezetten csak organikus betétekhez engedélyezve?
MAGURA: "Ez két okból kifolyólag történhet. Egyrészt a szinterelt betétek jobban igénybe veszik a féktárcsát és abrazív módon gyorsabban kopasztják azt. Gyakran az olcsó tárcsák nem elég kemények, vagy kevésbé szilárd acélból készülnek, és a szinterelt betétekkel túl gyorsan kopnak.
Másrészt egy gyártó a szinterelt betétek kizárásával próbálkozhat annak érdekében, hogy az összes fékrendszert ne hevítse túl. Mivel a magas fém tartalmú betétek közvetlenül a hőt a féknyereg felé vezetik. Ezzel szemben az organikus betétek jobban elszigetelik a féknyerget a tárcsa hőjétől.
A féknyereg túlmelegedése károsíthatja a tömítéseket vagy ritka esetben akár a fékfolyadékot is erősen felmelegítheti."
Miért kell befékeznem a fékbetéteimet, és miért nem végzi el ezt már a gyártó?
MAGURA: "A fékezés során a fékbetét és a féktárcsa egymáshoz igazodik. A legkisebb tökéletlenségek is kiigazításra kerülnek, hogy optimális súrlódási felületet biztosíthassanak. Emellett a betét a bejáratás során enyhén kigázosodhat, és a gyártási folyamat maradványai is eltávolításra kerülnek. Csak a bejáratás után hangolódnak össze a betét és a tárcsa, így biztosítva a legjobb teljesítményt és hosszú élettartamot.
Pontosan emiatt a szükséges betét és tárcsa egymáshoz való igazítása miatt a gyártók nem járatják be gyárilag a fékbetéteket. Mindig párosával kellene a betétet és a tárcsát bejáratni. Ez egyszerűen túl bonyolult, drága és rugalmatlan az értékesítés során.
Ehelyett sok gyártó új fékbetét-keverékeket fejleszt, amelyek kevesebb bejáratási időt igényelnek, így megkönnyítve a vevők számára a kezelést. A MAGURA Sport-fékbetét-keveréke csak feleannyi bejáratási időt igényel, mint más modellek."
Hogyan keletkezik a fading és hogyan optimalizálhatom a fékemet?
MAGURA: "A fading két módon alakulhat ki erős és tartós fékezés esetén.
Egyrészt a fékbetét és a féktárcsa hőmérsékletének növekedésével, aminek következtében mindkettő súrlódási együtthatója csökken. A kisebb súrlódás a vezető számára csökkent fékhatásként érzékelhető.
Másrészt, jóval ritkábban, a fading a fékfolyadék forrásából adódhat. A forrás során buborékok keletkeznek, amelyek a fékezés során a rendszerben összenyomódnak, ezáltal rosszabb fékhatást eredményezve. Az utóbbi azonban a gyakorlatban rendkívül ritka, és az átlagos biciklista valószínűleg soha nem hajtja a fékjét ilyen szélsőséges állapotba.
Nagyobb féktárcsaátmérővel vagy nagyobb tömegű modellekkel könnyen optimalizálhatja saját fékrendszerét a fáradás (fading) ellen. Ezenkívül a betétek keverékének megváltoztatása is csökkentheti a fáradást.
Mikor kell a fékfolyadékot cserélni?
MAGURA: "Ez elsősorban attól függ, hogy milyen típusú fékfolyadékot használunk. A DOT fékfolyadékokat (SRAM fékek) időszakosan (általában évente egyszer) cserélni kell. Ennek oka, hogy a DOT idővel vizet vonz. Ez megváltoztatja a fékezési hatást és csökkenti a folyadék forráspontját.
A Mineralolajos fékek esetében (pl. MAGURA & Shimano) nincs szükség periodikus cserére."
Mi erősíti meg jobban a fékerőt? Nagyobb tárcsák vagy több dugattyú a féknyeregben?
MAGURA: "Általánosságban elmondható, hogy a tárcsa méretének 180 mm-ről 203 mm-re való átállítása állandó kerék- és abroncsméret mellett 10%-kal több erőt ad.
Az MT8-ról MT7-re való áttérés (2-ről 4 dugattyúra) viszont nehezen fejezhető ki „százalékos fékerőben”, mivel a dugattyúk számának vagy a fék változása egyszerre több befolyásoló tényezőt is megváltoztat. Nem csak az áttételi arány változik, hanem olyan tényezők is, mint a fékbetét felületének mérete és mások.
Ha azonban például csak az áttétel változását vesszük figyelembe, egy MT7 16,5%-kal több teljes áttételt (mechanikai és hidraulikai) biztosít, mint egy MT8.
Az összehasonlítás tehát azt mutatja, hogy a fék (=dugattyúk száma) ugyan jelentősen befolyásolja a fékerőt, de a tárcsaméret is nagyon nagy szerepet játszik."
Egy 180 mm-es féktárcsa cseréje 203 mm-re 10% több teljesítményt eredményez.
Hüvelykujj szorozva pí-vel.Mit kell tenni a csikorgó fékek ellen?
MAGURA: "Fékezés közbeni zajok esetén gyakran – de nem mindig - a fék lehet a hibás. Első lépésként minden fékalkatrészt, de a kerék, villa, kormánycsapágy & stb. érintett részeit is helyes szerelés szempontjából kell ellenőrizni. Sok komponens rezgésekkel zajokat vagy csiszolást okozhat.
Az ellenőrzés után a betéteket és a tárcsát is szennyeződések, sérülések vagy üvegesedés szempontjából kell vizsgálni. Egyenetlen vagy sérült súrlódási partnerek vibrációkat és ezáltal zajokat okozhatnak.
Ha ez az ellenőrzés sem segít, akkor érdemes átgondolni a saját fékrendszer beállítását. Különleges betétkeverékekkel csökkenthető a zajokra való hajlam; merevített féktárcsák szintén kevesebb rezgéshez vezethetnek.
A túlterhelt, azaz gyakran túlmelegedő komponensek is zajokat okozhatnak. Egy nagyobb tárcsaátmérő megelőzheti a túlmelegedést."
További tippek és megoldások problémákra, mint "puha nyomáspont, fáradás, vibrációk, zajok, stb." itt találhatók itt.
Egy nagyobb tárcsaátmérő előzheti meg a túlmelegedés miatti zajokat.
Nem muszáj, de lehet.Milyen megoldás létezik a zavaró féksúrlódás és a villa rezgései ellen?
MAGURA: "Míg a csikorgás leginkább nagy terhelésnél vagy nedves körülmények között fordul elő, a fékrezgés gyakran állandóan érezhető. Az ok ugyanaz lehet, mint a csikorgásnál, de valószínűbb, hogy szennyezett vagy hibás alkatrészekből, valamint a fékalkatrészek vagy más komponensek helytelen szereléséből adódik.
Gyakran a villa kis merevsége vagy egy kopott kormánycsapágy is rezgésekhez vezethet a rendszerben, amelyek fékrezgésként érzékelhetőek."
Korong súrol: Hogyan állítsuk be optimálisan a féknyerget?
MAGURA: "Ha a tárcsa súrol a féknyeregben, először is ellenőrizni kell, hogy a tárcsa középen van-e a betétek között, és hogy a féknyereg magassága megfelelő-e, így a betétek a tárcsa súrlódási felületén fékeznek, és nem érintik a tárcsa gerendáit.
Ha a féknyereg első beállítása nem segít, akkor javasoljuk először a fék töltöttségi szintjének ellenőrzését. Ha túl sok olaj van a fékben, a résköz a betét és a tárcsa között csökkenhet, így nehezítve a súrlódásmentes beállítást. A túlzott töltöttségi szint korrigálásához: vegye ki a betéteket, nyissa ki a légtelenítő csavart a fékkarban, helyezzen be egy fecskendőt, és nyomja vissza a betéteket a csipesz kiindulási pozíciójába. Ezután középen igazítsa ki a csipeszt a tárcsa felett. Ezután óvatosan ellenőrizze, hogy a dugattyúk egyenletesen nyúlnak-e ki. Ha nem, akkor újra kell mobilizálnia a dugattyúkat.
Ha a töltöttségi szint megfelelő és minden dugattyú egyenletesen nyúlik ki, semmi sem áll a súrlódásmentes beállítás útjában!"
Milyen tárcsaátmérőt válasszak?
MAGURA: "Alapvetően egy nagyobb tárcsa a nagyobb karja miatt nagyobb fékerőt jelent. Ugyanakkora kéz erővel egy 203 mm átmérőjű féktárcsa körülbelül 10% -kal nagyobb fékerőt generál, mint egy 180 mm-es modell, egy 220 mm-es féktárcsa további 10% -kal többet.
Ezenkívül egy nagyobb tárcsa hőállóbb, ami természetesen segít elkerülni a fadinget, azaz a súrlódási érték csökkenését a betét és a tárcsa között.
De: Größer gleich besser gilt nur dann, wenn du auch das Gewicht mitbringst. Ist ein Fahrer unter 70 kg, wird es mit großen Scheiben schwer, die Temperatur herzustellen, um auch wirklich die größte Bremskraft zu entwickeln. Nur wenn Scheibe und Belag auf Temperatur sind, erzielen sie optimale Reibwerte.
Hu: De: Nagyobb egyenlő jobb csak akkor érvényes, ha hozod is a szükséges súlyt. Ha egy kerékpáros 70 kg alatt van, nehéz lesz nagy tárcsákkal olyan hőmérsékletet előállítani, ami valóban a legnagyobb fékerőt fejti ki. Csak akkor érik el az optimális súrlódási értékeket a tárcsa és a betét, ha felmelegedtek.
- Könyvjelző