
Bike & Hike v Maishofene
29.05.24 08:22 1.5492024-05-29T08:22:00+02:00Text: NoMan (Preložené AI)Fotografie: Erwin HaidenGstallneralm, rozšírená verzia: Z vyhliadkového miesta Mitterpinzgau pešo k ešte dychberúcejšiemu 360° panoráme na Sausteigen. 29.05.24 08:22 2.9982024-05-29T08:22:00+02:00Bike & Hike v Maishofene
29.05.24 08:22 2.9982024-05-29T08:22:00+02:00 NoMan (Preložené AI) Erwin HaidenGstallneralm, rozšírená verzia: Z vyhliadkového miesta Mitterpinzgau pešo k ešte dychberúcejšiemu 360° panoráme na Sausteigen. 29.05.24 08:22 2.9982024-05-29T08:22:00+02:00Jeseň sa krásne rozprestiera v Maishofene a okolí, ako by to nemohlo byť krajšie a chutnejšie. Už predvečer nám v hostinci Zur Post podávali sezónne špeciality: napríklad pečený kozí syr s hruškou, slaninou a slivkami; jemné jeleňacie ragú s červenou kapustou a servítkovými knedlíkmi; alebo vlažné orechové brownies s domácim tekvicovým zmrzlinou na slivkovom ragú.
V skorých ranných hodinách potom také mrazivé teploty a tajomne sa vlniace hmlisté opary, že sme počas našej krátkej návštevy Zeller See vrátane zámku a filiálneho kostola Prielau museli zastaviť hneď niekoľkokrát. A teraz sa prechádzame v miernej svetle teplého poludňajšieho slnka po červeno sfarbených svahoch Sausteigen - nad nami bezchybné modré nebo, okolo nás kýčovité horské panorama, pod nami hriešne dobré čučoriedky.
Nikdy predtým som tak neskoro v roku nejedol tak veľké, chutné čučoriedky. A zriedka kedy som bol taký rád, že som nemal so sebou bicykel. Ako by som inak mohol nerušene zbierať tmavomodré, sladké bobule?
Namiesto toho: krok vľavo, krok vpravo; len trochu pokrčiť kolená a pohodlne natiahnuť sa pre ďalšiu hrsť z vysoko rastúceho vresového koberca. Pomaly pokračovať v chôdzi, pričom do úst vkladať bobuľu za bobuľou. A keď sa zásoby minú, jednoducho sa znova predkloniť a zbierať ďalšie plody, až kým žalúdok vďačne neprotestuje.
Prechádzame sa v jemnom svetle poludňajšieho slnka po červeno sfarbených svahoch Sausteigen.
Turistika a cyklistika vo vysokých polohách nad MaishofenomBežne nemám veľmi rád "Hiken". Málo akcie, príliš malý rádius, príliš veľa svalovice po nudnom zostupe. Ale tu a dnes sa mi zdá vhodné preskúmať tento jemne zaoblený horský hrebeň pešo. Hlavne keď sme bicykle úplne nezanechali doma.
Z Maishofenu sme najprv samozrejme osedlali horské bicykle. Presnejšie povedané, elektrohorské bicykle. Bol to múdry ťah, ako sa ukázalo, keď sa nad nami začali sťahovať hrozivo tmavé oblaky, a to nielen pri rýchlom zjazde po lesnej ceste. Nakoniec sa nám týmto spôsobom podarilo rekordne rýchlo a hlavne bez veľkej námahy zdolať 740 metrov nadmorskej výšky až k Gstallneralm.
Gstallneralm? Znie to povedome? Skutočne. V neskorom lete 2021 sme už boli na tomto vyhliadkovom mieste Mitterpinzgau. Pomerne ohromení a trvalo očarení sme vtedy hovorili o 16 zákrutách šťastia, ktoré predstavovala pôvabná Örgenbauernalm. A o takmer neuveriteľnom panoráme, ktoré sa nám neskôr naskytlo na spomínanom, úplne tichom alpskom pozemku.
Ako z učebnice pre pohľadnicový kýč
Na riziko, že sa opakujem... scenerie okolo Gstallneralm & Co.Gstallneralm - Rozšírená verzia
Na náš nedávny návštevu v trávnatých horách Kitzbühelských Álp navrhol riaditeľ TVB Thomas Weissenbacher rozšírenú verziu vtedajšej túry, presne tak, ako to majú radi domáci: najprv na E-biku na Gstallneralm, potom pešo na Sausteigen.
To je ten hrebeň, ktorý sa priamo nad salašom vypína 1912 m vysoko do neba a tým tvorí severnú bránu do údolia Glemmtal a geografický protiklad Schmittenhöhe. Tento vrchol, ležiaci na turistickom chodníku Saalachtaler Höhenweg, je "ľahko" dostupný z rôznych smerov a jeho obľúbenosť nie je len dôsledkom toho, že je takmer celoročne, teda aj na lyžiach, ľahkým cieľom. Sausteigen je predovšetkým nádherný vrchol s výhľadom.
„To nebol náš sused?“ Prekvapene sa obzerala za tmavým pickupom, Sarah sa otočila k svojmu manželovi Robimu. Ten však využil našu prestávku po krátkom Singletrail- a tlačiacom intermezzu pri Hühnerbachu na prvý pohľad do širokého údolia Saalach a k doprave obyvateľov na teraz dosiahnutej lesnej ceste Jahnhütten nemohol prispieť. Alebo predsa. „Môže to byť. Veď má niekde tu chatu,“ odpovedal príťažlivý tridsiatnik.
Vlastne nás to športové dvojica – on nedávno skrátený „futbalový podligový legenda“, ona vytrénovaná riaditeľka fitnescentra – sprevádza ako živá dekorácia pre naše fotografie. Že by nás desať kilometrov severne od ich bydliska Schüttdorf mohli tiež urobiť dverokľúčmi v susedovej alpskej záhradke – dohodnuté!
A skutočne: Šesť kilometrov, 500 výškových metrov a pár pobavených stlačení na turbo tlačidlá neskôr sme opäť zazreli terénne vozidlo - zaparkované za „najkrajšou chatou na Gstallneralme“, ako neskôr pri spoločnom pití s hrdým majiteľom Erwinom tvrdil.
Aké to bolo pozdravenie uprostred úchvatnej scenérie Kamenitého mora, Hochkönigu, Zellského jazera a Vysokých Taur!
Takmer nám hrozilo, že kvôli dôraznej pozvánke hobby almužníka „prísť za ním“ sa náš denný plán začne chvieť. Vybavení Erwinovými podrobnými popismi, ktorá z variant výstupu na Sausteigen je teraz najkrajšia, najplochejšia, najdlhšia alebo najlepšia, sme sa nakoniec dohodli, že najprv zdoláme vrchol, skôr než by sme sa u neho zastavili. Naše elektrické bicykle sme mu nechali takmer ako záruku.
Jeseň je v plnom prúde v Maishofene a okolí, nemohlo by byť krajšie a chutnejšie jesenné obdobie.
Výlet na Sausteigen stojí za to v každom ročnom období!A teraz teda: krok vľavo, krok vpravo, krátke predklon, nazbierať. Takto sa dá aj takému turistickému neznášačovi ako som ja spríjemniť úloha.
Okrem toho, tento vrch, táto oblasť, naozaj ťažko nedoprajú človeku padnúť do žiarivého zasnívania a primeraného vychutnávania si.
Od začiatku sa nám páčil výstup na Sausteigen s atribútmi vhodnými pre širokú verejnosť: pekná, jednoduchá štrková cesta s príjemným sklonom, fantastický výhľad a prehľadná dávka približne 400 výškových metrov.
Stopy pravekej ťažby medi, ktorá sa tu odohrávala už dávno pred narodením Krista, sme nenašli. Ale ako by sme mohli spozorovať pozostatky pravdepodobných tavísk na zemi, keď máme stále nos vo vetre a oči upreté na všetku tú kamenitú nádheru, ktorá sa tam všade vypína?
Zóny grauwacke a bridlice, konkrétne Kitzbühelské Alpy a Dientnerské hory s ich lesnatými hrebeňmi à la Schmittenhöhe alebo Hundstein, tvoria pekný kontrast k vysokým a najvyšším vrcholom Tauernského okna, kde vládne holý, sivý gneis, drsný, kryštalický bridlicový škrt a nakoniec biele, večné ľady: napríklad na skupine Sonnblick s Glodbergovým ľadovcom alebo Grossglockner so svojou Pasterze a všetkými prednými rohmi, hlavami a špičkami.
Keď sa dosiahne vrchol Sausteigen a do 360-stupňového panorámy sa tlačí aj obrovský karstový blok Steinernes Meer, Hochkönig so svojím svetlým vápnom zo Dachsteinu a – úplne nové, na severe – tiež karstové Leogangerské hory, moje výhrady voči turistike sú definitívne preč.
Zostaneme dve, tri, mnoho okamihov pri vrcholovom kríži a potom sa ešte trochu prechádzame po bylinkových lúkach smerom na sever, kde by pri o niečo nižšom Haiderbergkogeli stála otázka o výbere Saalachtaler Höhenwegu smerom na západ, teda Asitz a Glemmtal, alebo severovýchod, teda Biberg a Saalfelden.
Napriek kráse tohto miesta sa rozhodneme pre žiadnu z týchto možností. Nakoniec máme ešte vyslobodiť pár e-bikov u suseda Erwina!
Sobota je deň Bladlu!
Podľa tipu majiteľa chaty si pre zostup cez južný svah Sausteigen vyberáme východnejšiu, strmšiu variantu a doslova sa tak pohrúžime priamo do jeho predzáhradky.
Stôl a lavica na Erwinovej slnečnej terase s úchvatným výhľadom na hory, jazero a ďalšie chaty sú už obsadené: Sused z Almu, ktorého sme predtým videli, ako s traktorom a prívesom robí drevo, prišiel po práci na návštevu.
Robíme, ako nám bolo milo-prikázané, a pridávame sa k nim. Spoločenské pokecanie na lavici pred domom je v Salzburskej krajine tak bežné, že má dokonca vlastný názov: "hoagaschtn". V malých biotopoch ako je tento tu hore, tieto stretnutia tvoria dokonalé sociálne lepidlo: Hostia prinášajú novinky a rozptýlenie, susedný majiteľ chaty často jedlo, "lebo je kuchár", a Erwin dodáva nápoje a zaujímavé otázky.
Keďže kuchár práve nie je na mieste, hlad nás po jednom, dvoch sprejeroch nakoniec predsa len ženie do nášho vlastne plánovaného miesta na odpočinok, na Örgenbauernalm. Alebo je to skôr zvedavosť? Lebo na rozdiel od našej poslednej návštevy v roku 2021 je dnes sobota a v sobotu majú na tejto približne 200-ročnej chate "Bladl-Tag".
Nie sme jediní, ktorí to vedia. Útulná terasa, z ktorej sa pohľad znova a znova túla po celom kotli a prislúchajúcich horách, je dobre navštívená.
"Vü haun i nimma", šokuje nás po troch kilometroch krátkej jazdy k obľúbenej alpskej výčapnej hostinec najprv hostinská Kathi, keď sa pýtame na legendárne jedlo. Ale potom príde uistenie: Sedem kusov sa ešte nájde. Áno, prosím, všetky k nám, a to tak, ako je tu zvykom: s brusnicami a kyslou kapustou.
Keď sme na základe popisov z roku 2021 ešte mysleli, že "Bladln" sú Hasenöhrl, musíme po prvých skúmajúcich sústoch našu hodnotenie relativizovať.
Áno, tuk je tiež zúčastnený, a to hojne. Nie nadarmo používajú hostitelia pre výrobu Bladl vonkajšiu kuchyňu vo šopke, ktorá je voňavo nezávadná. A tiež vizuálne sa polkruhovo vyprážané cestové taštičky podobajú tejto väčšinou skôr sladko podávanej špecialite. Ale to, čo potom rýchlo mizne v našich žalúdkoch, chutí akosi trpkejšie, je krehkejšie.
Nie, tu nič nevalcujeme!
Pinzgauerka Sarah nevidí nič príťažlivé na Ennstalskom spôsobe jedenia KrapfenovPo neskorom výskume sa objasňuje: Čo rodilí obyvatelia Burgenlandu a Horného Rakúska chápu pod Hasenöhrl, môže sa líšiť od interpretácie Salzburgu alebo Štajerska, pretože tam sú bežné rôzne druhy múk (väčšinou pšeničná, ale aj žitná) a cesta (múčne, lístkové, závinové, tvarohové alebo dokonca cestovinové).
Ďalej sú zaužívané a pevne zakotvené určité spôsoby konzumácie. Keď sme Pinzgauerke Sáre rozprávali o zvyku na Viehbergalm zrolovať Krapfen okolo kapustovej (a tam aj Steirerkasovej) náplne, rozhodne povedala: „Nie, nič tu nerolujeme!“
Ako sa dostať ďalej k objednaným pochúťkam od Kaspressknödelsuppe cez Brettljause až po jablkový chlieb a slivkový koláč, to vieme z dlhoročnej skúsenosti z Almsommer presne: s pôžitkom, ale rýchlo, skôr než naše brušká zistia, že naše hlavy zase raz bezhlavo prekračujú hranice.
Viac ako nasýtení a príjemne ukolískaní jednoduchou, zároveň veľmi detailne milujúcou a pokojnou atmosférou na Örgenbauernalm, nakoniec opúšťame ich vyhliadkovú terasu smerom dolu do údolia.
Cez Gerling a zámok Kammer, kvôli pristavenej kaplnke obľúbené miesto pre svadby, vedie po rýchlom zjazde cez 16 zákrut plochá cesta popri Saalach späť do Maishofenu.
Štíhlo sa týči veža kostola tohto malého rekreačného miesta z lúk tu dole ešte intenzívne zelených. Nad nimi sa medzitým nebo značne zatiahlo, a z ráno mierneho vánku sa stal búrlivý vietor. Aj to je jeseň.
Ale s hostincom zur Post, rodiskom známeho maliara Antona Faistauera, je náš záchranný prístrešok blízko. A naše ďalšie, lukulské jedlo tiež...
Užitočné odkazy a adresy
Všeobecné informácie
TVB Maishofen, Saalhofstraße 2, 5751 Maishofen www.maishofen.com
Stiahnutie trás
Interaktívna mapa trás
Tip na občerstvenie
Örgenbauernalm v lete otvorené St-Ne, v máji, júni a októbri počas víkendov a sviatkov
Servis/Požičovňa
Big Time Sport, Saalhofstr. 4, 5751 Maishofen
Ubytovanie
***Hostinec & Reštaurácia zur Post, Anton-Faistauer-Platz 1, 5751 Maishofen; útulné izby, vynikajúca kuchyňa