Jesen se nadvija u i oko Maishofena, kako ljepše i ukusnije jesen ne bi mogla biti. Već je prethodne večeri gostionica zur Post poslužila sezonske specijalitete: na primjer pečeni kozji sir s kruškom, slaninom i šljivama; nježno jelenje ragu s crvenim kupusom i knedlama od servjeta; ili mlaki orah brownies s domaćim sladoledom od bundeve na ragu od šljiva.
Rano ujutro tada takve ledene temperature i mistični valovi magle, da smo za naš kratki posjet Zeller Seeu sa zamkom i filijalnom crkvom Prielau morali više puta zastati. A sada šetamo u blagom svjetlu tople podnevne sunčeve svjetlosti preko crveno obojenih padina Sausteigena - iznad nas savršeno plavo nebo, oko nas najkičastiji planinski panorama, ispod nas grešno dobre borovnice.
Nikada prije nisam jeo tako kasno u godini tako velike, ukusne borovnice. I rijetko prije sam bio tako sretan što nisam imao bicikl sa sobom. Jer kako bih inače mogao neometano brati te tamnoplave, slatke kuglice?
Ovako, korak lijevo, korak desno; samo malo čučnuti, i udobno uzeti sljedeću šaku iz tepiha vrijeđe visokog do listova. Polako nastaviti hodati, pri tome stavljajući borovnicu za borovnicom u usta. I kada se zalihe potroše, jednostavno se ponovno malo sagnuti i ubrati sljedeće plodove dok trbuh zahvalno ne kaže dosta.
Šetamo u blagom svjetlu podnevnog sunca preko crveno obojenih padina Sausteigen.
Hike & Bike visoko iznad MaishofenaObično mi nije do "Hikenja". Premalo akcije, premali radijus, previše bolova u mišićima nakon dosadnog silaska. Ali ovdje i danas čini mi se prikladno istražiti ovaj blago zakrivljeni planinski greben pješice. Pogotovo što nismo ostavili bicikle kod kuće.
Polazeći iz Maishofena, prvo smo naravno osedlali brdske bicikle. E-brdske bicikle, da budem precizan. Pametan potez, kako će se pokazati s obzirom na sve tamnije oblake koji su se nadvijali, ne samo tijekom brzog spuštanja niz šumsku cestu. Na kraju smo na taj način mogli obaviti i 740 metara visinske razlike do Gstallneralma rekordno brzo i prije svega štedeći snagu.
Gstallneralm? Zvuči poznato? Uistinu. Kasnog ljeta 2021. već smo bili na ovom najboljem mjestu Mitterpinzgaua. Prilično impresionirani i trajno očarani, tada smo izvještavali o 16 serpentina do sreće, koje je predstavljala rustikalna Örgenbauernalm. I o gotovo nevjerojatnom panoramu koja nam se malo kasnije ukazala na tom potpuno mirnom alpskom tlu.
Kao iz udžbenika za kičaste razglednice
Na rizik da se ponavljam ... scenografija oko Gstallneralm & Co.Gstallneralm - Proširena verzija
Za naš ponovni posjet travnatim planinama Kitzbüheler Alpa, direktor turističkog ureda Thomas Weissenbacher predložio je proširenu verziju tadašnje ture, baš kako je i lokalno stanovništvo voli odvoziti: Prvo s električnim biciklom do Gstallneralm, zatim pješice na Sausteigen.
To je greben koji se izdiže odmah iznad planinarskog doma na 1.912 metara visine u nebo i tako čini sjeverna vrata Glemmtala i geografski nasuprot Schmittenhöhea. Popularnost ovog vrha, koji se nalazi na Saalachtaler visokogorskom putu, ne proizlazi samo iz činjenice da je gotovo cijele godine, dakle i putem skijaških tura, lako dostupan cilj. Sausteigen je prije svega prekrasna gledališna planina.
„Nije li to bio naš susjed?“ Začuđeno gledajući za tamnim pickupom, Sarah se okrenula prema svom mužu Robiju. On je našu pauzu za odmor nakon kratkog singletraila i guranja bicikla kod Hühnerbacha iskoristio za prvi pogled u široku dolinu Saalachtala te stoga nije mogao pridonijeti razgovoru o prometu na sada dostignutoj šumskoj cesti Jahnhütten. Ili ipak. „Može biti. On ima negdje ovdje kolibu“, odgovori zgodni muškarac u srednjim tridesetima.
Zapravo, sportski par – on nedavno povučena „nogometna legenda nižih liga“, ona isklesana voditeljica teretane – pridružio nam se kao živa kulisa za naše fotografije. Da bi nam desetak kilometara sjeverno od njihovog doma u Schüttdorfu mogli otvoriti vrata u susjedov alpski vrt – dogovoreno!
I naravno: Šest kilometara, 500 metara visinske razlike i nekoliko zabavnih pritisaka na turbo tipke kasnije, ponovno smo ugledali terensko vozilo – parkirano iza "najljepše kolibe na Gstallneralmu", kako će kasnije tijekom pića susjed Erwin tvrditi s pravom vlasničkog ponosa.
Kakav pozdrav, usred impresivne kulise Kamenog mora, Hochköniga, Zeller Seea i Visokih Tauri!
Gotovo je prijetilo da će naš dnevni plan posrnuti zbog izričitog poziva hobističkog planinskog farmera da "dođemo unutra". Opremljeni Erwinovim detaljnim opisima koje bi od opcija uspona na Sausteigen bile najljepše, najravnije, najduže ili najbolje, ipak smo se odlučili prvo osvojiti vrh prije nego što bismo svratili k njemu. Naše E-bicikle ostavili smo mu kao zalog.
Jesen stiže u i oko Maishofena, ne može jeseniti ljepše i ukusnije.
Izlet na Sausteigen vrijedi u svako godišnje doba!I sada dakle: korak lijevo, korak desno, malo se sagnuti, ubrati. Na takav način može se čak i meni koji nisam ljubitelj planinarenja zasladiti zadatak.
Osim toga, ovaj brdo, ovaj kraj zaista čine teškim ne upustiti se u oduševljeno uživanje i primjereno uživanje.
Od samog početka svidjelo nam se penjanje na Sausteigen s atributima prikladnim za širu publiku: lijep, jednostavan šljunčani put s ugodnim nagibom, fantastičan pogled i pregledna količina od oko 400 metara visinske razlike.
Tragove prapovijesne eksploatacije bakrenih ruda, koje su se ovdje odvijale dugo prije Kristova rođenja, nismo našli. No kako bismo i mogli uočiti ostatke mogućih mjesta topljenja na tlu, kada nam je nos uvijek na vjetru, a oči uprte u svu tu kamenitu ljepotu koja se uzdiže oko nas?
Grauvacka i škriljevita zona, osobito Kitzbühelske Alpe i Dientnerske planine s njihovim šumovitim grebenima poput Schmittenhöhe ili Hundsteina, stvaraju lijep kontrast visokim i najvišim vrhovima Tauern prozora, gdje vladaju goli, sivi gnajs, oštar, kristalni škriljac i konačno bijeli, vječni led: na primjer na skupini Sonnblick s Glodberg glečerom ili Großglocknerom zajedno s Pasterzeom i svim njegovim prednjim rogovima, glavama i vrhovima.
Kada se sa dostizanjem vrha Sausteigen pojavi i ogroman karstni blok Stjenovitog mora, Hochkönig s njegovim svijetlim Dachstein vapnencem i – potpuno nov, na sjeveru – također karstne Leoganger Steinberge u 360-stupanjskom panoramu, moje zadrške prema planinarenju su konačno nestale.
Mi zastajemo dvije, tri, mnoge trenutke na vrhu križa i onda još malo šetamo kroz travnate livade prema sjeveru, gdje bi s malo nižim Haiderbergkogelom odluka za Saalachtaler visinsku stazu prema zapadu, dakle Asitz i Glemmtal, ili sjeveroistoku, dakle Biberg i Saalfelden, stajala.
Neće biti, koliko god lijepo ovdje gore bilo, nijedna od te dvije opcije. Napokon, još uvijek imamo nekoliko E-bicikala za isprobati kod susjeda Erwina!
Subota je dan za Bladl!
Sljedeći savjet vlasnika kolibe, za spust preko južne padine Sausteigen odabiremo istočniju, strmiju varijantu i doslovno se obrušavamo u njegov prednji vrt.
Stol i klupa na Erwinovoj sunčanoj terasi s izvanrednim pogledom na planinu, jezero i ostale kolibe već su zauzeti: susjed s planine, kojeg smo ranije vidjeli kako vozi traktor s prikolicom za drva, došao je u posjet nakon obavljenog posla.
Postupamo kako nam je ljubazno naloženo i pridružujemo se. Druželjubivo čavrljanje na klupi ispred kuće u Salzburškoj regiji je toliko uobičajeno da ima svoj poseban naziv: "hoagaschtn". U malim biotopima poput ovog ovdje, takva druženja savršeno djeluju kao socijalno ljepilo: gosti donose novosti i raznolikost, susjedni vlasnik kolibe često donosi hranu, "jer on je kuhar", a Erwin pridonosi pićima i zainteresiranim pitanjima.
Budući da kuhar trenutno nije tu, glad nas nakon jedne ili dvije čaše ipak tjera do naše zapravo predviđene stanice za odmor, Örgenbauernalma. Ili je to prije znatiželja? Jer za razliku od našeg posljednjeg posjeta 2021. godine, danas je subota, a subotom je na ovoj oko 200 godina staroj kolibi "Bladl-Tag".
Mi nismo ni izdaleka jedini koji to znamo. Udobna terasa, s koje pogled još jednom prelazi preko cijele kotline i pripadajućih planina, dobro je posjećena.
"Više ih nemamo", šokira nas domaćica Kathi nakon tri kilometra kratke vožnje do popularne planinarske kuće, kada pitamo za legendarno jelo. Ali onda olakšanje: Još sedam komada ima. Da, molimo, sve k nama, i to kako je ovdje običaj: s brusnicama i kiselim kupusom.
Na temelju opisa iz 2021. godine mislili smo da su "Bladln" zapravo Hasenöhrl, ali nakon prvih istraživačkih zalogaja moramo relativizirati našu procjenu.
Da, mast je također uključena, i to obilato. Ne bez razloga domaćini za proizvodnju Bladl koriste manje mirisnu vanjsku kuhinju u šupi. I vizualno, ove polukružno ispečene tijesto torbe sliče ovoj specijaliteti koja se obično poslužuje slatko. Ali to, što brzo nestaje u našim želucima, nekako ima gorči okus, krhkiji je.
Ne, mi ovdje ništa ne kotrljamo!
Pinzgauerka Sarah ne može pronaći ništa privlačno u ennstalskom načinu jedenja KrapfenaNaknadno istraživanje pruža objašnjenje: Što izvorni stanovnici Burgenlanda i Gornje Austrije razumiju pod Hasenöhrl može se znatno razlikovati od salzburške ili čak štajerske interpretacije, jer su uobičajene različite vrste brašna (obično pšenično, ali i raženo) i tijesta (krhko, lisnato, od prhkog tijesta, svježeg sira ili čak tijesto za tjesteninu).
Uobičajeno i čvrsto usađene su određene vrste konzumacije. Kada smo Pinzgaucerinji Sarah ispričali o tradiciji na Viehbergalmu da se Krapfeni zamotaju oko nadjeva od kupusa (i tamo također Steirerkasa), ona odlučno odgovara: „Ne, mi tamo ništa ne motamo!“
Kako pristupiti dalje naručenim delicijama od juhe s kaspressknödelima, preko Brettljause do kruha s jabukama i šljivinog kolača, znamo iz dugogodišnjeg iskustva Almsommera točno: uživajući, ali brzo, prije nego naši trbusi shvate da naši umovi opet bespomoćno prekoračuju granice.
Više nego siti i ugodno omamljeni jednostavnom, a istovremeno vrlo detaljno zaljubljenom i mirnom atmosferom na Örgenbauernalm, napuštamo njihovu terasu s pogledom konačno prema dolini.
Preko Gerlinga i dvorca Kammer, zbog priključene kapele popularne lokacije za vjenčanja, nakon brze vožnje kroz 16 zavoja ide se ravno uz Saalach natrag do Maishofena.
Šiljato se ističe crkveni toranj ovog malog odmarališta iznad ovdje dolje još uvijek bujno zelenih livada. Nebo iznad se u međuvremenu prilično zamračilo, a iz blagog povjetarca s jutra postao je olujni vjetar. To je također jesen.
Ali s gostionicom zur Post, rodnom kućom poznatog slikara Antona Faistauera, naše spasilačko utočište je blizu. I naš sljedeći, raskošni obrok također...
Korisni linkovi i adrese
Opće informacije
TVB Maishofen, Saalhofstraße 2, 5751 Maishofen www.maishofen.com
Preuzimanje tura
Interaktivna karta tura
Preporuka za odmor
Örgenbauernalm otvoreno ljeti sri-ned, u svibnju, lipnju i listopadu vikendima i praznicima
Servis/iznajmljivanje
Big Time Sport, Saalhofstr. 4, 5751 Maishofen
Noćenje
***Gasthof & Restaurant zur Post, Anton-Faistauer-Platz 1, 5751 Maishofen; šarmantne sobe, fina kuhinja